Värsta resan hittills!


Idag hade jag den utan tvekan jobbigaste resan i mitt liv. Jag skulle åka från Ågesta till Lönneberga, vilket borde ta ca 4h15min. Men riktigt så blev det inte. Först 14:20 buss och tunnelbana till centralen, det gick väl bra förutom att det är jobbigt med mycket packning (en stor rullväska, en ryggsäck och trombonen) i spärrarna och så. Väl framme vid centralen kom jag på att jag inte hade tagit ut någon biljett och hade inte heller bokningsnumret. Cicci var i västerås och hade inte tillgång till internet så jag fick ringa hem istället, och mamma kunde fixa det. Problem 1 löst.
Men sen var det så fint att i Flemingsberg, söder om Stockholm var det problem med tågväxeln, så all trafik som gick söder om stockholm var avstängd = alla pendeltågstrafik och alla sj trafik mot linköping, göteborg, malmö, örebro, o.s.v. Ni kan ju tänka er vilken kalabalik det var med spårbyten och förseningar. Som om inte det var nog hände det en olycka i Stockholm Södra, så det blev ännu mer problem. Och tåget som jag skulle åka med åkte inte heller i tid, vi väntade på centralen i 1 h (inne i tåget, som komm i tid, men inte fick åka), sedan väntade vi i Älvsjö, Flemingsberg och Kolmården, så när vi komm till Linköping var vi 1h 40min sena, och naturligtvis hade jag missat mitt tåg till Hultsfred, så jag fick vänta till nästa 45 min senare.
Men det tåget åkte inte heller i tid, utan åkte en halvtimme sent, och det var inte riktiga kustpilen utan små skittågen (bilden). En bit efter Rimforsta stannade tåget, och släkte ner helt. Belysningen och värmen släktes ner så vi satt i mörkret mitt inne i skogen. Dom försökte länge få igång tåget men det gick inte så tillslut fick dom ringa vidare, men det gick inte så jättebra. Vi fick veta att en buss från Vimmerby skulle komma, men att vi skulle få gå till Rimforsa som låg ca 4 km längre bort. Jag hade som sagt fettunga väskor, o bara gympadojor o ingen mössa. Ute var det mycket snö och ca 20 minus (Jag vet inte exakta men i Horn ganska nära, var det 25 minus), så vi fick lite halvpanik, men personalen på tåget sa att vi skulle stanna i tåget tills bussen kommit för det var varmare där. Visst, det var varmare där, men ändå riktigt kallt och tillslut satt alla o bara skakade av sköld, det var som sagt riktigt kallt ute!
Och bussen kom inte, alla blev mer o mer trötta. Dom som skulle till Kisa gick från tåget iväg till en väg bara några hundra meter bort, och blev hämtade av släktingar, men vi andra satt kvar. Men vi slapp åtminstone gå ända till Rimforsta för bussen skulle komma till vägen som låg några hundra meter bort (ca 10 min gång). Till vår otroliga glädje kom efter kanske 2h15 min brandkåren med filtar till oss, och så tog dom vår tunga packning på fyrhjuling så fick vi bära den lättare packningen. Och vi behövde bara gå en liten bit, sen fick vi åka brandbil till bussen! (wwiiii:D) Totalt satt vi i tåget och frös i 2h 40 min, och det var inge lyse, och toan funkade inte!
Men vi hade ganska skön stämning ändå, försökte se det positiva, för det var inte förarens fel, han hade blivit beordrad att köra tåget även om det bara hade en fungerande motor. Men några oroliga föräldrar hade nog larmat polisen för polisen letade med hundar, i skogen efter två av passagerarna! :D
Det slutade med att jag kom hem 1:50 på natten, och hade inte gått på toan sen 14:00, och hade det inte varit för en snäll gubbe på tåget som hade en hamburgare och läsk, hade jag inte ätit sedan 12:00... En resa som brukar ta 4h15min tog 11h 30 min... INTE OK!

Kommentarer
Postat av: cornelia

USCH! Ingen bra start på jullovet, helt sinnessjukt att det ska få gå till så över huvud taget.....

2009-12-19 @ 10:19:44
URL: http://coccornelia.blogspot.com
Postat av: Lingva

Hahahaha du är galen. Men du borde ringa in i kräva ersättning eller åtminstonen pengarna tillbaka!!

2009-12-19 @ 12:20:26
URL: http://lingva.blogg.se/
Postat av: Lingva

eller alltså. du är inte galen. Men tågen är fnys

2009-12-19 @ 12:23:20
URL: http://lingva.blogg.se/
Postat av: cenil

ha... ok, kanske ingen jättemysig resa. Men erkänn att det hade varit både coolt o dramatiskt om alla resenärer verkligen blivit tvungna att pulsa genom skogen i all snö med alla tunga rullväskor, instrument, barn, vagnar, rullstolar... Utan mössor o vantar, i lågskor i 25 graders kyla. Alla pensionärer barnfamiljer studenter... Det hade ju kunnat bli en riktig film :P

2009-12-19 @ 12:55:34
Postat av: karin, david, margareta

vi är stumma av förundran och glada över att du kom fram.

all heder till dig, broder! god jul!

2009-12-23 @ 23:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0