Sverige



Jag har gjort ett litet bildspel, med musik, om Sverige. Sverige är ett underbart land och jag är jätteglad att jag lever här. Men tyvärr verkar ofta inte svenskarna själva inse det. Visst Sverige har många negativa sidor också, men det kommer man aldrig komma ifrån här på jorden. Sverige har världens bäst fungerande demokrati enligt demokratiindex, 7 bästa livsvilkåren enligt HDI, 8 BNP/capita och har världens mest jämställda land. Folk i Europa och hela världen är imponerade att Sverige, till skillnad från t.ex. USA är både rikt och socialt tryggt. Sen går det alltid förbättra, vi ska inte sluta jobba för ett bättre land!

Men visst är Sverige vackert? Vi måste vara stolta över vårt land, och samtidigt stå emot rasistiska influenser. Jag älskar mitt land och vill gärna dela det med andra kulturer. Hotet mot Sveriges kultur är inte de bosnier som bor i Rinkeby, hotet är den Amerikanska kulturen som vi får genom film, musik m.m. Ingen svensk börjar ersätta svenska med arabiska, eller byta ut svenska midsommar mot arabisk högtid. Men däremot är det många som byter ut svenska mot engelska och börjar fira amerikanska högtider som och följa amerikanska traditioner. Det är det som i så fall skulle kunna hota svenska kulturen och språket. Men Sverige finns och vi bor här, så låt oss vara glada!=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0