Kristen = svin?



För nån vecka sedan på tunnelbanan så hörde jag två killar i 20-års åldern snacka om sin nya klass. Och tydligen var det någon där som dom inte tyckte bra om, och som dom tänkte frysa ut sa dom. Efter ett tag förstod jag att killen dom skulle frysa ut var kristen. Dom snackade lite allmänt om hur konstig han var, att han var kristen. Och sedan började dom hitta på olika tortryrmetoder som dom skulle ha ihjäl honom och andra kristna på den ena värre än den andre. Naturligtvis skämtade dom bara, men ändå. Så dom den ena på nån grym tortyrmetod och båda skrattade gott.
- Näe, vad elakt det vore!
- Ja, verkligen! Men dom förtjänar de som fanatiska svinen!
- Ja, tror man på något sådant får man skylla sig själv.

Jag kommer inte ihåg exakt hela samtalet, jag kommer bara ihåg dom replikerna, men jag minns att jag kände mig lite obehaglig till mod, speciellt eftersom det var trångt och jag stod i princip i famnen på en av dom.

Jag kan verkligen inte förstå varför nån tycker så! Dom skämtade om trotyren, men jag hörde hatet och föraktet dom hade för kristna. Och jag undrar verkligen vad vi gjort dom! Jag skulle bergis klassas som fanatisk av dem, eftersom jag tror på hela bibeln, och vill följa den. Men vad gör det dem?

Ofta känns det som folk tycker att kristna inte är lika intelligenta och medvetna om omvärlden, bara för att vi tror på sådant som andra inte tror på. Men jag håller verkligen inte med! Bland de kristna kretsar där jag är, finns det många som är eller håller på att bli läkare, civilingenjörer, politiker, arkitekter, musiker, forskare o.s.v. Det handlar inte om att vi lever i vår egen värld utan att vi i samma värld kan se en djupare mening och har en tro och ett hopp. Visst, jag tror på en allsmäktig gud, jag tror jesus har gått på vatten o.s.v. men många andra tror på magi, spöken, spådamer, trolleri, sjätte sinnen, telepati och annat som är minst lika ovetenskapligt. Så vad är så fel med att va kristen? Svara gärna!=)

(Jag kan också tillägga att jag inte menar att alla icke-kristna ser ner på oss, men ganska ofta kan man få den känslan)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0