Burka förbjudet eller inte?



På sistone har det diskuterats en hel del om man ska förbjuda burka på offentliga platser. Och mitt svar är Ja, det ska förbjudas på offentliga platser. Och anledningen är så enkel som att det är omöjligt att identifiera personerna när man inte ser mer än ögonen. Jag respekterar absolut att de är muslimer. Jag tror inte själv på samma religion som de gör, men jag tycker de har rätt att ha sin religion. Men det här handlar inte om religionsfrihet eller rasism. Det handlar om samhällsäkerhet. Och i vårt samhäller måste man kunna identifiera personerna. Hur ska man i en tull kunna identifiera personen, hur ska man kunna ha ett körkort eller id-kort? Hur ska biljettförsäljare veta om de har den ålder de uppger. Hur kan man ens veta om det är en man eller kvinna? Tänk bara vad lätt det skulle vara för ohederliga människor att uttnyttja burkan för att antingen bara personförfalsning, men i värsta fall också rån, mord eller misshandel.
Sen tycker jag inte det är just burka som ska förbjudas utan rånarluva och andra huvudbonader som gör identifiering omöjlig ska förbjudas också. De får gärna ha slöja för mig, för det ställer inte till något problem, men burka är för döljande. Och faktiskt är det så att om en svensk tjej åker ner till Iran får inte hon visa benen eller gå klädd som hon vill, då hamnar hon i fängelse. Varför ska inte då vi kunna ställa vissa krav på dem. Det handlar som sagt inte om rasism, men detta är Sverige, inte Iran och de får gärna bo här, men får då anpassa sig till vårt samhälle. Så ser jag på det... hur tänker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0