Jakt på varg?



Jag blir så arg! Vi har i sverige en vargstamm som räknas som akut hotad! Det finns ca 200 vargar i Sverige idag, vilket kanske inte låter som så jättelite, men om ni tänker på att det är i hela Sverige är det faktiskt riktigt lite. Dessutom härstammar alla vargarna från bara 4 vuxna vargar vilket leder till stor risk för inavel. Under 2008 dödades 170 tamdjur i Sverige av vargar. Men sanningen är den att tamhundar dödar fler. Visst vargar är farliga, men dom är också extremt skygga. Att dom tar tamdjur ibland kanske är något som man får räkna med. När det bara rör sig om några hundra djur om året skulle kanske staten kunna stå för de kostnaderna. Och dessutom finns det rovdjurssäkert stängsel som jag tycker djurägare i vargområden ska få bidrag till.
Och skräcken om att vargar dödar människor är nästan löjlig! Det är ytterst få människor som blivit dödade av vargar. I Sverige var det en som blev dödad 1815, men den vargen var sjuk. Sedan var det nån under ungefär samma epok, men det var av en varg som var uppfödd i fångenskap och sedan utsläppt i frihet så den var inte skygg för människor.
Och tro det eller ej, men det är djurägare i vargtäta områden i Sverige som är mest positiva till vargar i närområdet. Jag menar att det bara är ren okunskap som skapar rädsla för vargar. Det är måååånnga gånger fler människor som blir dödade av tamdjur som kor, hundar eller hästar. Jag skulle gärna se en vargpopulation på ca 5000 vargar i Sverige där vi också får vargar till södra Sverige. Vi har så dålig balans i Sverige, vi har jakt på rådjur och älg för att det finns för många och så har vi jakt på rovdjuren som är den naturliga balansskaparen!

JAG BLIR SÅ AAAAARRRRG! Låt vargarna och björnarn leva, och sprid dom ner till Småland!

Kommentarer
Postat av: Anonym

okej wolflover, puss puss på alla wolfisar osv



nu vill jag dock ha en uppdatering



tack på förhand

2010-01-07 @ 01:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0