Puss på kollektivtrafiken!



I en storstad är man mer eller mindre tvungen att satsa på bra kollektivtrafik. Mängder av människor ska ta sig mellan olika delar av staden och finns det inte kollektivtrafik kommer man vara tvungen att använda bil vilket leder till kaos i centrala delarna av staden och miljöförstöring.
Stockholm har lyckats riktigt bra med kollektivtrafiken måste jag säga. I stockholm görs en vardag 2,4 miljoner resor med kollektivtrafik. I hela Storstockholm bor det 2 miljoner invånare så 2,4 miljoner resor är ganska bra. Dessa resor görs av ca 700 000 människor. Och för att klara av alla passagerare har man t.ex. 19 olika spårvägslinjer (pendeltåg, tunnelbana, spårvagn, lokalbanor) och mängder bussar!
Det är ganska coolt att se kollektivtrafiken i rusningstid. Mängder av människor som pressar in i tunnelbanan, och bara ett par minuter senare är det lika många som pressar sig in i nästa tunnelbana. Jag som gillar folksamlingar och stadspuls diggar det hårt!
Och priserna är egentligen inte så höga heller. I höstas betalade jag 1200kr för ett kort som gäller i hela stockholms län, hur många resor som helst, mellan 14 aug. och 31 dec. Nu på våren kostade det 1500 eftersom det är lite längre termin. Men det är ju faktiskt riktigt lite med tanke på att när jag skulle pendla mellan Vimmerby och Lönneberga kostade det 39kr enkel resa. Och då var det bara en enkel resa 2,5 mil... Riktigt dyrt tycker jag!

Jag vet inte om ni såg i tidningarna för ett tag sen att dom skrev så mycket om en spårvagnslinje som skulle förlängas från Norrmalmstorg till NK, 250m för 250 milljoner? Det skrevs jättmycket om hur onödigt det skulle vara att bygga den lilla biten för så mycket pengar. Men det dom inte skrev det var att det bara var etapp 1, som var dyrast för dom var tvungen att rusta upp spåret, och köpa nya vagnar m.m. Innom egenligen 3 år (jag tror det tar längre tid) ska den förlängar för bi sergelstorg, centralstationen, fridhemsplan bort till hornsberg, och åt andra hållet till frihamnen. Det är alltså en ganska lång linje, som kommer kunna ersätta åtminstone en busslinje, och som kommer klara av mer trafik än bussarna gör. Jag tycket det är fetgutt att dom ska skaffa permanent trafik med spårvagn i centrala Stockholm igen!=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0