Je t'aime Paris



Jag har ikväll, som många andra kvällar kollat filmer, bilder och läst på wikipedia om Paris. Varje gång vill jag bara flytta dit! :( Jag har ju tyvärr bara varit där en gång, men det var toppen den veckan! Paris har lyckats med det som många andra städer inte lyckats med, ha en otroligt vacker och välbevarad stad, samtidigt som det är en otroligt modern stad. Bilden längst till vänster är från La Défense, några kilometer från centrala Paris, det var ett område som innan hade lågstatus och var lite slum över det, men så bestämde man för att göra det till Frankrikes och Europas största finanscentrum, och nu är det fullt av moderna skyskrapor och byggnader där, men man har inte rivit dom gamla områderna inne i centrala Paris. Och man har lyckats hålla husen och parker och vägar fina och fräscha till skillnad från t.ex. London där husen i centrum kan se riktigt skabbiga ut, och där det ligger sopsäckar med sopor även i de centrala turistområdena!
Paris är fullt av musik, kultur, film, konst, modern teknik, utlänska kulturer, konservativism... Man har gjort en rankning av olika städer efter deras influens på omvärlden, där man väger in storlek, kultur, ekonomi och massor av annat. Och där ligger Paris först som alfastad tillsammans med london, New York och Tokyo. I staden Paris bor det 10 142 000 invånare, vilket är den största staden i EU. Ibland ser man att det är lite drygt 2 miljoner invånare i Paris, men det är kommunen paris vilket endst är centrum, eller paris som paris såg ut på tidigt 1800-tal. I hela storstadsområdet Paris bor det 12 000 000 invånare... det är egentligen helt sjukt stort. Men ändå har inte paris blivit en stad som t.ex. new york där hela centala staden bara är fyrkantiga betongblock som är staplade bredvid varandra, paris har fina unika hus i hela staden. Men även om inte Paris har skyskraper i centrum är det nästan exakt lika tätbefolkat som Manhattan, och tre gånger så tätbefolkat som centrala London... häftigt va? =)
Jag måste flytta dit och bo där några år så jag har fått en lagom Paris-dos. Sen kan jag flytta tillbaka till Stockholm som också är en underbar stad även om den inte riktigt går upp emot Paris...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0