Kungens födelsedag, valborg, första maj, födelsedagsfest



Jag hoppas att ingen av er missade att det var kungens födelsedag igår. 64 år fyllde han och som vanligt fick folket fira honom i samband med högvakten. Dessutom var det första gången Daniel Karlsson och AMK skulle göra högvakten med figurativt program, så jag åkte naturligtvis dit. Det var kul och mäktigt. Jättemycket folk naturligtvis, men jag lyckades tränga mig nästan längst fram. Kungen kom ut och stod på ett litet podium, alla soldater ropade "Gud bevare konungen" och sedan hurrade vi för honom och sjöng kungssången. Carl-Philip stod på marken bredvid kungen, och Silvia, Viktoria och Daniel stod på en balkong och vinkade till folket. Efter själv högvakten var klar gick kungen och Carl-Philip upp på balkongen och stod med resten av kungafamiljen, och dom släppte på avspärrningen så folket kunde ställa sig under balkongen och hurra, sjunga för honom och en del ropade "VI ÄLSKAR DIG", eller "LYCKA TILL MED BRÖLLOPET VIKTORIA" o.s.v. Jag tyckte det var råhärligt att se hela kungafamiljen (utom Madeleine, som av naturlig orsak stannade i USA) och kunna hurra för dom, vinka, sjunga... =)

Sedan åkte jag hem till Småland för jag skulle spela med Rosenfors musikkår. Dom betalade resan och dessutom 1000 kr till mig, så jag tjänar en del på det. Men tåget mellan Linköping och Hultsfred krånglade som vanligt så jag missade spelningen på kvällen, och fick istället fira hela valborg hos Lingmalms. Det var trevligt! Och dessutom fick jag veta att min äldsta Smålänska kusin Astrid blivit tillsammans med Tobias Waldemarsson, något vi alla hoppats länge! =)

Idag, på morgonen marcherade jag med musikkåren och spelade vårsånger och marcher. Det var jättetidigt och blåsigt, men ändå ganska roligt. Bara lite svårt att med en dålig trombon spela marcher avista samtidigt som jag marcherar... :/ Men i år slapp jag i alla fall spela på sossarnas demostrationståg, vilket var jätteskönt! Kändes jättefel förra året när jag gick med och spelade...

Sen på kvällen var det 18-årsfest för Cornelia. Hon fyller inte förrän 13 maj, men firade det nu istället. Det var kul, hann  prata med folk, äta mycket god mat, glass och godis och spelade spel till slut... alltså en mycket lyckad kväll! Tack Cornelia!=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0