Jag älskar att tjuvlyssna!

Jag ÄLSKAR att tjuvlyssna! I Stockholm hade jag nästan alltid roliga resor på pendeltågen och tunnelbanorna för att folk är så roliga! De säger roliga saker och de gör roliga saker. Här i Paris är det extra kul att tjuvlyssna på svenskar, för de tror inte att någon förstår dem så de kan vara så öppna. En gång satt jag mitt emot två tjejer i tunnelbanan. Jag hade precis sprungit så mitt hår stod åt alla håll, som på en kyckling. 
Tjej 1: Vilket hår han har!!
Tjej 2: Ja, härligt! Man vill bara rufsa runt i det!
 
Jag sa inget, för det hade kunnat bli pinsamt för dem om de fick veta att jag förstod svenska ;) En annan gång var det ett par som var några år äldre än mig, som hade en djup diskussion om relationer. Killen ville veta allt om hur hon såg honom, hur han var jämfört med hennes tidigare killar o.s.v. o.s.v. Det var ganska kul för mig att höra om alla deras detaljer ;)
 
På tal om det där med att prata om folk på ett språk de inte förstår så lurade jag några killar i Stockholm tidigare i år. De var kanske 12-13 år, allmänt flamsiga och pratiga och satt på pendeltåget när jag gick på. Två av dem höll på att snacka lite om mitt instrument vad det kunde var för något, och den tredje tyckte de var så pinsamma för att de snackade om mig när jag var där. Tillslut tänkte de i alla fall att de kunde prata direkt till mig istället för om mig.
Kille 1: Ursäkta, vad är det där för instrument
Jag: Sorry?
Kille 1: Vad är det för instrument?
Jag: I'm sorry, but i don't speak swedish. 
Kille 1: Aahaa! What instrument is that?
Jag: It's a trombone.
Kille 3, till kille 1: ÅÅh, bra att han inte pratar svenska, så har han inte förstått vad vi sagt!
Kille 1: Säg något till honom på engelska!
Kille 2: Kan du något snuskigt ord på engelska
 
De fortsatte prata ett bra tag om vad de skulle säga till mig, och efter ett tag tar jag upp telefonen och ringer Christina
Jag: Hejsan! Du jag undrar bara om du kan kolla om vi har skruvar hemma eller om jag ska köpa idag... 

Killarna blir helt tysta och bara kollar på varandra. Sen börjar de asgarva, "Han pratar svenska!!! Världens trolleri!  Tur att vi inte sa något elakt om honom i alla fall"
De skrattade hela resan sen, och kände sig ganska lurade! Tyvärr kunde jag inte heller hålla mig utan började garva jag med. Men hur som helst hade jag ägt dem. Så kunde de lära sig att inte snacka om andra ;)
 
 
När vi ändå är inne på ämnet: tomatsoppa är otroligt god och enkel maträtt! Man gör det på bara några minuter och det smakar riktigt bra tycker jag i alla fall. Men jag är partisk för jag har tomat i nästan all mat jag gör. Här får ni receptet i alla fall
  • ca 2 msk smör
  • 1 st gul lök 
  • ca 800-1,000 g (2 frp) passerade tomater
  • 1 dl vatten
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 krm malen svartpeppar
  • 2 st tärningar grönsaksbuljong
  • 0-1 tsk salt

"Hacka den gula löken fint. Hetta upp smöret i en kastrull.

Lägg löken i det smälta smöret och stek några minuter tills löken är blank och genomstekt. (Sänk gärna temperaturen när du steker löken så att den inte blir bränd.)

Häll på de passerade tomaterna. Häll gärna vattnet först i de tomma förpackningarna så får du ut även den tomatsås som sitter på botten och väggarna i förpackningarna när du häller vattnet i kastrullen.

Häll på grädde. Tillsätt svartpeppar. Lägg i grönsaksbuljongen. Rör om. Låt koka upp och småkoka ca 5 minuter. Smaka av med salt."

Jag brukar ha vitllök i också, och så brukar jag byta ut grädden mot mjölk, för 3 dl grädde känns lite väl fettigt. Till det är det gott med nybakad baguette från bagaren ;)


Kommentarer
Postat av: Kristian Nilsson

Riktigt skön blogg :> Typ den enda jag följer regelbundet haha.. keep going!

Svar: Nice! Fortsätt följa ;)
Thobias Nilsson

2012-11-04 @ 16:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0