Jag är republikan... eller?

 
Ja, nu är det ju val i USA och då borde man väl, precis som alla andra, säga något om det!

Jag är nästan säker på att Obama vinner, men jag hoppas att Romney vinner. Anledningen till det är 
  • Abort. Abort är ett fruktansvärt mord på barn, och USA har väldigt generösa regler för abort (värre än Sverige) som jag anser måste göras om
  • Ekonomi. Jag tror att Romney har större chans att reda upp USAs ekonomi än Obama
  • Homoäktenskap. Jag stödjer inte homoäktenskap
  • Obama. Jag är inget Obama-fan. Alla hade otroligt höga förväntningar på honom innan valet, både i USA och Sverige, men jag tycker inte riktigt att han har lyckats göra nånting egentligen. Och att han fick fredspriset är bara ett skämt, men det är ju inte hans eget fel. 
  • Drar åt fel håll. Jag tycker bara att demokraterna i många frågor drar åt fel håll. 
Men samtidigt är det mycket jag inte stödjer hos republikanerna heller
  • Jag är helt emot deras vapenregler. De är ju för att man ska få bära vapen, och jag är emot. 
  • Dödsstraff. Om jag förstått det rätt är republikanerna generellt mer positiva till dödsstraff än demokraterna, och jag är emot dödsstraff
  • Jag är för att universitetsstudier är gratis, och att man har en grundläggande sjukvård för alla. I svenska mått är jag politiskt väldigt konservativ, men jag tycker ändå republikanerna går för långt.
Så egentligen är det skönt att jag inte behöver rösta i valet. Och jag bryr mig inte SÅ otroligt mycket hur det egentligen går. Jorden går inte under om Obama vinner. Men det är lite kul att republikanerna nästan ses som onda i Sverige. Det var republikanerna som kämpade för de svartas rättigheter, och jag tycker att de i många fall står på "goda sidan", även om svensk press såklart tar fram citat från stolpskott. 

Kommentarer
Postat av: Gustav Gillsjö

Okey jag vet du inte gillar grejen med Homo/Abort men lägger du inte lite för stor vikt i det om du får jämföra? Precis som du skriver t.ex. dödsstraff, storsatsning på armé. Dessutom skita i klimatet (iofs inte nått Obama heller verka bry sig massa om) och att vägra lägga pengar på allmän sjukvård. Dina åsikter är ju från bibeln, tror du inte Jesus hade velat att vi brydde oss om varandra istället för att hålla på regler?

Svar: Homofrågan hade inte haft en avgörande roll för mig om jag hade röstat, men däremot tycker jag abortfrågan är viktig. Ungefär 50 brottslingar avrättas i dödsstraff i USA varje år, däremot är det ungefär 800 000 oskyldiga barn som mördas i abort. Därför tycker jag abortfrågan har högre vikt än dödsstraffet, även om jag utan tvekan är emot dödsstraff. Det handlar inte i första hand om min tro utan om människovärdet. Angående regler från bibeln menar jag inte att staten och religionen ska blandas ihop på det sättet att bibelns lagar gäller i samhället. Jag är vill t.ex. inte att homosexualitet ska vara olagligt. Däremot är jag inte för att äktenskap mellan dem eftersom äktenskapet är instiftat av Gud mellan en man och kvinna. Och jag håller med dig att det är bedrövligt med deras miljöpolitik, och jag är som sagt inte för republikanernas syn i frågor om sjukvård och utbildning. Jag hade velat göra mitt eget parti och plocka det bästa från båda, och ta bort det sämsta från båda ;)
Thobias Nilsson

2012-11-06 @ 23:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0