La Défense - Det moderna Paris

Som jag tidigare sagt, är Paris bebyggelse väldigt bevarad sedan sekelskiftet, vilket betyder att centrala Paris i princip är utan skyskrapor. Däremot finns det ett nybyggt affärsområde, La Défense, som ligger en bit utanför Paris kommungräns. Här har man satsat på att bygga modern arkitektur och skyskrapor, utan att det förstör stadsbilden inne i centrala Paris. 
Den förmodligen mest kända byggnaden är L'arche de la Défense som är byggd i rak förlängelse av den historiska axeln. Den historiska axeln är en linje som börjar i Louvren, går via L'arc de triomphe du Carrouselle, le jardin des tuileries, place de la concorde (om ni inte hajat det än är det dags att ta fram tursitkartan över Paris), les Champs-Élysées, Triumfbågen och vidare till La Défense och L'arche de la Défense. De tre bågarna, L'arc de triomphe du Carrouselle, Triumfbågen och L'arche de la Défense ligger alltså så man kan se dem genom varandra och är i stora drag byggda med måtten 25x25x25m, 50x50x50m och 100x100x100m. Ganska häftigt planerat. 
Jag får be så mycket om ursäkt att det inte var bättre väder när jag fotade. Moderna glasbyggnader gör sig klart bäst i solsken, men tyvärr kan jag inte styra över vädret, och det finns tillfällen även i Paris när det inte är sol... ganska ofta faktiskt, nu under hösten. La Défense är Europas största affärscentrum och är nog också den stadsdel som har flest skyskrapor i Europa (tror mig har hört det, men vågar inte lova mitt liv på det). Och nu har man börjat ett projekt att förnya området ännu mer, vilket innbär att man kommer bygga flera nya skyskrapor som kommer bli högre än de gamla. Bland annat ska man bygga några tvillingtorn som ska bli 323m höga, d.v.s. en meter lägre än Eiffeltornet, så att Eiffeltornet fortfarande är högst i Paris. Det finns en liten film om projektet som också ger en överblick över Paris och La Défense. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0