Tantfritt i helgen

Tanten här är bortrest några dagar, och det måste ju firas med riktig slapp-fredag! Inte för att jag tycker illa om henne, för hon är väldigt trevlig, men det är ju ändå skönt att ha en lägenhet helt för sig själv. Nu kan jag låtsas att jag äger en stor lägenhet i centrala Paris, och jag kan leva om som jag vill! =) 
Jag har äntligen hittat en stor matbutik, nämligen "Auchun". Den ligger i och för sig en bit här ifrån, så jag får ta tunnelbanan till ändstationen, men det vägs upp av att butiken har fantastiskt utbud. Jag tror det är den största mataffär jag sett, vilket känns väldigt bra med tanke på att de andra affärerna är så små och trånga. Så där hittade jag allt jag ville ha till en riktig fredagkväll à la medelsvensson. Och vad är det då? Tortillas såklart! Och efter det film och godis! Skön slapparkväll!
 
Det var en riktigt bra film också. En man som bodde med sin fru i södra Frankrike försöker fuska till sig en tjänst i en stad vid Medelhavet, och som straff blir han flyttad till "norr". Med norr menade chefen till hans stora fasa en stad på gränsen till Belgien. Både han själv och hans fru ser det som det värsta som skulle kunna hända. De tror att det alltid är minusgrader och snö där, att allt folket är alkoholister och obildade och att alla är fattiga. Frun vägrar rakt av att flytta, så han får flytta dit ensam. På vägen dit blir han stoppad av polisen som vill ge honom böter, men när polisen hör att han ska flytta till "Nord-Pas-de-Calais" (regionen där uppe) tycker han så synd om honom att han låter honom slippa, Naturligtvis visar det sig efter ett tag att det inte är så hemskt i "norr" (som hans fru och barn kallar för Nordpolen) som han hade befarat. Men han märker att förhållandet till hans fru mår bra av att han låtsas som att det är otroligt hemskt där uppe. Frun tvingar på honom varma mössor och alla möjliga presenter och säger till honom att han kan gråta ut hos henne o.s.v. Till slut kommer hon upp och upptäcker att det är lögner och blabla blabla, så blir allt blir bra såklart. Men det är ganska underhållande för mig som svensk att se en film där de pratar om norra Frankrike som den kalla Nordpolen där ingen kan bo, precis som jag brukar göra om Norrland. =)
 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ha'ru gått och köpt Lion storpack??? :O Fuskare!

Svar: Jag brukar inte köpa mycket onyttigt här nere, men jag kände verkligen för det i fredags... och i lördags och i går! Men jag är helt ensam här nere, jag måste tröstäta ;)
Thobias Nilsson

2012-11-27 @ 10:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0