Brassfrossa

Hela den här dagen har jag inte gjort något annat än spelat trombon och lyssnat på brassensemble! Det var nämligen en brasskvintett från Spanien, Spanish brass, på besök på CNSMP idag och de hade "master class" med oss. Själv spelar jag inte i någon brasskvintett här, så jag lyssnade bara medan några andra spelade och fick en lektion.
 
 
På bilden är det alltså en av elevernas brasskvintett. (Jag ber om ursäkt för bildkvalitén men jag har bara haft mobilkameran att använda idag) För er som inte är så insatta består en brasskvintett nästan alltid av två trumpeter, ett horn, en trombon och en tuba och den kombinationen har en förmåga att låta väldigt bra! =)
 
På kvällen, efter att de haft "master class" hela dagen, spelade Spanish brass en konsert. De spelade otroligt bra och fick sjukt mycket applåder, busvislingar och vrål från publiken. Att de fick det kan i och för sig förklaras med att nästan hela publiken var brassmusiker, och brassmusiker är inte kända för att vara tysta och försöka försvinna i mängden. Är man sån så hade man nog inte valt ett brassinstrument ;) Men de spelade verkligen otroligt bra! Jag har hört musiker som individuellt spelat bättre, men den här ensemblen var otroligt tajt och sammspelad! Och det är inte så konstigt, för VARJE dag värmer de upp tilsammans och gör teknikövningar tillsammans. Det är klart att man då jobbar ihop sig så man spelar tajt!=)
 
Om ni vill höra någon fin brasskvintettmusik så kan ni lyssna på stycket här under eller gå in på naxos och leta upp det. Två av elevkvintetterna spelade det stycket idag, och jag gillar det hårt! Jag hade inte hört det tidigare så det var en trevlig upptäckt! 
 
I övrigt kan jag bara säga att jag har blivit notköpsnarkoman. Det finns åtminstone en (förmodligen fler) riktigt bra notbutik i Paris och jag får en sån kick av att göra mitt notbibliotek större! =) Tyvärr mår inte plånboken bra av det, men det är ju en världslig sak!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0