IKEA 2 - Thobias 1

Idag lämnade jag återigen den trygga vardagen inne i Paris för att åka till förorten och göra ett till försök med IKEA. Nåja, det är inte så långt ut i förorten egentligen, men man kan ju klart se att det är annan bebyggelse där än det är inne i Paris. På ett av husen (inte det här) räknade jag till 27 våningar =)

En sak som jag gillar hårt med IKEA är att det är ett företag som slagit igenom stort internationellt, men som ändå vill hålla kvar i sin svenska grund. Till exempel står det svenska böcker i bokhyllorna även i Frankrike, och deras påslakan med bokstäver innehåller även bokstäverna Å, Ä och Ö. De marknadsför sig med sina svenska rötter istället för att försöka ta bort dem. De serverar svensk mat, säljer svenska varor i matbutiken och alla namn på varorna är på svenska. Jag hatar när företag i Sverige byter namn till ett engelskt namn, kör alla produktnamn på engelska o.s.v. för att låta så amerikanska som möjlig. Och det även om företaget ofta bara finns i Sverige! Lär av IKEA =)
 
Idag hade matvarubutiken öppet, så jag fick med mig en skörd av svenska varor. Tyvärr hade de inte "äkta" svenskt godis som algrens bilar, polly och kexchoklad. Det var en besvikelse eftersom de har det i Sverige. Men ändå hittade jag en hel del jag ville köpa till våra internationella middagar på skolan =)
 
MEN, även om matvarubutiken var öppen var naturligtvis inte restaurang och café öppna. Jag frågade en som jobbade där varför, och han svarade att det var på grund av strejken. Grr... en av otroligt många anledningar till att jag aldrig tänker rösta rött! Det är så otroligt mycket strejker här i Frankrike så att inte vardagen fungerar. I veckan har riktigt många tåg varit inställda för att det varit strejk... Jaja, dessa sossar blir ju aldrig nöjda!
Så nu har IKEA lurat mig två gånger, men jag har å andra sidan lyckats köpa matvarorna, så poängen blir 2-1 till IKEA!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0