Kulturnatten i Stockholm

Ja nu kommer äntligen lite bilder från kulturnatten som var för snart en vecka sedan. Vi började med att besök kungliga hovstallet. Tyvärr var inte Madeleine där, men däremot fanns det flera stora och fina hästar. Men vi blev lite misstänksamma för flera bås var tomma och precis utanför sålde de korv och bröd. Hmm... 
 
Det här är inte en häst (för er stadsbor som fortafarande är osäkra på hur hästar ser ut) utan det är faktiskt den bil som Victoria och Daniel åkte med vid deras bröllop 2010. 
 
Efter hovstallet var det dags för Stadshuset. 
 
I stadshuset finns bland annat blå hallen där nobelfesten hålls. Själv har jag lite halvdåliga relationer med den här salen, för här gör jag ca 5 relativt tråkiga ceremonispelningar varje år. Och dessutom blir jag aldrig bjuden till nobelfesten :(
 
Vi hann även med en liten sväng i Tessinska Palatset. Tessin var arkitekt i Stockholm på 1600 och 1700-talet. Han har bland annat ritat Stockholms slott, men såklart också Tessinska Palatset. De byggnader han ritat är väldigt lyckade enligt mig. Synd att vi inte har sådana arkitekter idag!
 
I slottets livrustskammare kunde man bland annat se den kostym som Gustav III hade på sig när han blev skjuten på maskeraden. Gustav III är min favoritkung. En utläggning om varför får komma vid något senare tillfälle!
 
Gissa vem som haft den där lilla uniformen där? Carl XVI Gustaf som treåring. Sött va? :D
 
Till sist ca. 23 på kvällen kom vi fram till Stockholms slott där de hade väntat på mitt besök hela kvällen och bugade artigt när jag kom. 
 
På slottet har de fina takmålningar i nästan alla rum. Daniel och jag blev sjukt inspirerade så när vi kom hem plockade vi fram kritor och tuschpennor för att göra takmålningar i vår lägenhet. Men det visade sig ganska snabbt att det var svårare än det såg ut... 
 
I slottets motsvarighet till spegelsalen hade de gjort upp en typisk festdukning. Jag ska aldrig mer försöka göra festdukning hemma :/
 
Alla de som jobbade där under kvällen, arbetar på slottet också i vanliga fall, och de kan rysligt mycket om Sveriges kungahistoria. De svarade gärna på frågor och det var rysligt intressant att höra dem berätta om hur Gustav III's son Gustav IV lyckade förlora Finland, hur han blev avsatt, flyttade till Schweiz och hur släkten tillslut lyckades gifta sit tillbaka in med Bernadottefamiljen 
 
Modet var lite annorlunda förr. Men tänk ändå om man levde då! Jaja, inge lönt att bli nostalgisk över gamla tider. Vi har ju en kungafamilj idag också, och en bra sådan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0