D-vitaminladdning!

Japp, som sagt var jag i Nice i helgen. För det första kan jag bara säga att det är ett sant nöje att resa genom Frankrike! Så otroligt fint det var!! Frankrike är ett land som har otroligt många typer av landskap med höga berg, platta slätter, klippor, sandstränder, skogar, torra områden o.s.v. Jag hade lust att be tågchauffören stanna flera gånger, men det kunde jag såklart inte göra.
 
Nice, och området runt omkring gillade jag skarpt! Jag trodde faktist inte att jag skulle gilla det så mycket som jag gjorde, men det var fin stad, härlig natur, härlig strand och dessutom är det Frankrikes soligaste stad. Och naturligvis var det sol när jag var där också. Relativt varmt och stark sol är precis var man behöver efter en ikke-vinter i Paris. Med det vill jag inte säga att Paris är tråkigt under vintern, absolut inte, men som sagt, vem vill ha regn istället för snö?
 
Det är stor skillnad på Paris och Nice. Nice känns verkligen som en medelhavsstad och det syns bland annat på de färgglada husen.
 
På den sista bilden här ser ni en liten bit av ett berg där man hade en fin utsikt över Nice och Medelhavet. Nice är omgivet av berg på alla sider, och jag älskar utsikter så jag har gått upp och ned för berg hela helgen. Jag har gått mååånga kilometer. Men jaja, det ska ju vara nyttigt!
 
Det är svårt att se när bilden är så liten, men träden här är clementinträd och jag var faktiskt lite förvånad över att det fanns clementiner på träden nu! Men clementiner kanske skördas på våren, för det var träd med clementiner över allt. Jag prövade äta en, och den var för all del god, men inte mogen än, så den kändes mer som citron =)
 
Lagom till solen började gå ned var jag ju tvungen att gå upp på en av kullarna och fota. Totalt värt mödan!
 
Sydfransk hawaii innehåller bl.a. oliver, crème fraîche och massa annat märkligt. Men Nice ligger ju bara 2 mil från Italien så det kanske är såhär en pizza ska vara? Gott var det hur som helst. Sist på kvällen unnade jag mig att gå på bio. Filmen var ok, men inte den bästa jag sett precis...
 
Jag vet att det blev mycket bilder! Och det blir mera så om du är trött på att se bilder från Nice så ska du inte läsa min blogg imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0