Ljusa nätter i Umeå

Ikväll har det varit helt underbart fotoväder i Stockholm. Ni vet, soligt men med lite moln på väl valda ställen. Jag hade tagit med mig kameraväskan, åkt till Söder och var sjukt laddad för att ta några fina Stockholmsbilder. Men så märker jag att minneskortet var lämnat hemma. Det är det som kallas stor katastrof! Jag hade nästan lust att böla! Menmen, istället för Stockholmsbilder ska ni idag få se Umebilder från förra veckan. Jag var uppe en sväng för att provspela på Norrlandsoperan (vilket för övrigt gick ganska bra, men såklart inte tillräckligt bra) och hann samtidigt passa på att träffa mormor. Mormor är en riktig mormor som stickar konstant =)
 
Jag hann även träffa min kusin Angelica och Ida. Vi spelade spel (behöver väl inte berätta vem som vann?) och käkade onyttigheter. Som så ofta händer, när man träffar folk man inte sett på länge, så drog det ut på tiden och när jag gick hem var klockan 1:30
 
Men i Umeå blir det inte mörkt på natten! Alltså jag lovar, den här bilden togs 1:30 på natten! 
 
Något som är lite speciellt för Umeå är att man ofta, även i de centrala delarna, har grusvägar. Anledningen till det är att, som ni säkert vet, huvudtransportmedlet i Umeå är renar, och asfalt kan skada renarnas klövar. Därför har man valt att göra vissa delar av Umeå asfaltsfria. 
 
Det var trevligt att gå i Umeå på natten, men jag försökte upptäcka nya vägar och det resulterade i att jag hamnade på en bondgård där vägen slutade. Nåja, bara fortsätta traska, förr eller senare kommer man väl hem. 
 
Och strax innan jag kom hem belönades jag med en härlig soluppgång! Umeå är en härlig stad! Den ska inte jämföras med Stockholm för det är helt olika städer, inte bara i storlek. Det är hur som helst en stad som jag känner en speciell koppling till. Kan det bero på att jag har en mormor, en moster, 8 morbröder och 36 kusiner som bor inom några mils avstånd från Umeå?

Kommentarer
Postat av: Ida G

Kul att du kom upp och att du gör reklam Umeå och sprider så mycket kunskap! Slår vad om att det knappt är några sörlänningar som vet om att centrala Umeå har så många grusvägar och att det är för renarnas skull. :)

Svar: Nej, sörlänningarna har skrämmande dålig kunskap om Umeås renkultur ;)
Thobias Nilsson

2013-06-14 @ 13:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0