Stockholm, ett ställe att bo?

Ja, idag tog jag mig ut igen för att fota. Den här gången tog jag med minneskort till kameran! 1 - 1 Thobias - minneskortet! Det var ju tyvärr inte samma fina fotoväder som igårkväll. Det är något särskillt med att fota på kvällen. Men det fick duga ändå! =)
 
Det här är kanske mitt favoritställe i Stockholm, dit jag alltid tar med alla som besöker Stockholm. Ni har kanske hunnit bli trötta på det, men det skiter jag i ;) Jag var här förra året och fotade, men då hade jag inte en lika bra kamera så jag blev tvungen att åka dit igen. Fast om man bortser från kvalitén (på bloggen får alla bilder i och för sig ganska dålig kvalité) så blev det bättre bilder förra året:
Reklam för dating i Stockholm?
 
Tyvärr håller de på att bytta citybanan precis mellan Södermalm och Riddarholmen, vilket förstör vyn mycket. När de är färdiga ska jag ta några nya bra bilder över de delarna. 
 
Men alltså, Stockholm måste vara en av de städer i världen som har de finaste spring-/promenadstråken!
 
Ganska typisk gata för Södermalm. Det roliga är att de här delarna tidigare var fattiga, smutsiga arbetarkvarter där ingen ville bo. Jag skulle kunna mörda för att få bo i de här kvarteren!
 
Det var visst några som tagit studenten idag. Då måste man naturligtvis få bada i fontänerna! Jag hade gärna själv hoppat i...
 
Något som jag upplever att man gör i högre grad i Stockholm än på landet, är att man faktiskt går ut i parker och har picknick eller bara ligger där och läser bok eller något. Vad beror det på?
 
Inne i centrala Stockholm har man låtet ett område få vara koloniträdgårdar. Jättemysigt med alla små stugor och trädgårdar. Men sägs vara lång kötid för att få dem!
 
Eftersom Stockholm växer har man på senare år börjat förtäta och bygga innerstadsbebyggelse även utanför den traditionella innerstaden. Ett sånt område är Liljeholmen. Ljusa, fräscha lägenheter med jättefin utsikt!
 
Stockholm är unikt eftersom det är uppbyggt på massor av öar vilket gör att riktigtstora delar av staden ligger nära vattnet. Vid en stor del av, eller nästan alla, områderna vid vattnet har man byggt promenadvägar. Så till exempel här vid södra Södermalm. 
 
Stockholm är också en av de få storstäderna i världen som har så rent vatten inne i innerstaden att man kan bada där, vilket utnyttjas av många.
 
Du kanske tycker att jag skriver ren stockholmspropaganda. Och du har helt rätt! Men det är svårt att skriva om Stockholm utan att det blir propaganda, för det är en fantastisk stad ;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Thobbe, när jag blir ännu bättre i benen så jag kan gå typ en hel dag så kan jag väl få följa med dig på en sån där tur i Sthlm? Det var ju fint! Jag måste uppleva min stad snart innan jag flyttar härifrån.

Btw, anledningen till att det är mer picknickande människor i stadsparker än på landsbygden är ju naturligtvis för att de flesta inte har en egen trädgård att hänga i när man bor i stan. Då drar man ut till en park och måste ta med sig mat för att kunna utnyttja tiden. Plus att det finns fler människor och parker i stan än på landet...

Svar: Absolut! Jag tar gärna med dig på trevlig vandring i Stockholm. Det finns många ställen som borde ses ;) Hotar du med att flytta från Sthlm? :O Jo det stämmer nog som du säger ang. parker.
Thobias Nilsson

2013-06-13 @ 09:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0