Är inte 1 maj lite väl 1910?

Jag vet jag gjort många inlägg idag, men det finns så mycket att skriva om ;)
 
SD har kommit med Ett bra förslag, och det är att 1 maj ska tas bort som röd dag och istället göra 30 april, kungens födelsedag och valborg, till röd dag. Att vänsterblocket har en röd dag till att stå och ropa klyschor är absurt! 
 
Jag förstår att dagen en gång varit viktig, och jag förstår att socialdemokraterna var viktiga en gång i tiden. De bildades under slutet av 1800-talet i en period när industriarbetarna jobbade 16h/dagen sex dagar i veckan, hela familjen var tvungen att arbeta i industrin för att ekonomin skulle gå ihop och ändå fick de nöja sig med riktigt dåliga bostäder och dålig mat, samtidigt som brukspatronen ofta tjänade ganska bra. Naturligtvis var de tvungna att göra något för att förändra situationen. 

Men nu mer än 100 år senare är situationen hela annorlunda. De jobbar 8h/dagen 5 dagar i veckan, får en snittlön på 23 000/månaden, får semester och behöver inte arbeta obetald övertid. De har själva valt att ta den lätta vägen istället för att skaffa någon utbildning eller kompetens för andra yrken, för vi har gratis utbildning och många möjligheter till det idag. Jag har själv jobbat som industriarbetare, och måste säga att arbetarna där absolut inte hade skäl att kräva högre lön.
 
Industri efter industri får lägga ned för att de går i konkurs, arbetsgivaravgifter och regler gör det svårt och vågat att nyanställa. T.ex. lärare får arbeta mycket övertid och får riktigt dåliga löner med tanke på deras utbildning. Samtidigt går arbetare och sossar runt på 1 maj och sjunger internationalen och tycker synd om sig själva. Det känns lite som de ligger 100 år efter i tiden. Det kanske är dags att tänka på småföretagare och arbetsgivare nu? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0