Val 2009



Ja, i söndags var det val till EU parlamentet... och riksresultatet för Sverige blev som ovan

+  Vänstern rasade enormt. Jag håller knappt med vänstern i nånting, så jag tycker det var jättebra att de tappade...
+  Junilistan rasade. Junilistan gick förra gången till val med ett krav att Sverige skulle gå ur EU, och fick många röster i förra valet. Men nu har de "mjukat" upp lite, och vill längre inte att Sverige ska gå ur EU. Jag är själv för EU, men ett parti som tappar hela sin hjärtefråga... vad är det för parti?
+ Folkpartiet ökade! Jag är inte folkpartist, men jag vill se en jämnare maktbalans mellan de borgerliga partierna. Jag vill inte att moderaterna ska dominera så mycket som de gjort, utan vill gärna se de andra partierna större, hällst på bekostnad av sossarna och vänstern
++ Det som jag kanske tyckte var bäst i valet var att miljöpartiet ökade så mycket! I miljö- och djurrättsfrågor har miljöpartiet helt klart den bästa politiken, bättre än KD också! I stockholm fick MP 16,7% av rösterna och blev större än sossarna... TOPPEN! 
+ SD fick ingen mandat=)
+ Borgarna fick fler mandat än vänsterflanken!=)

- KD tappade. Tyvärr tappade KD 1% från förra valet :( Enligt vallokalsundersökningen hade de inte tappat något, men när allt var räknat hade de tyvärr det. Men de var en bit ovanför spärren ändå! Jag tror att problemet med KD är att folk inte riktigt vet vad de står för, och att partiet ses som gammalt och tråkigt. Jag ser det istället som ett varm parti som värnar om varje person och håller tillbaka den dåliga samhällsutveckling i äktenskapsfrågor, abort och annat, som de andra partierna vill införa. Jag vet tyvärr dem som när de gjort tester ligger närmast KD, men ändå inte vill rösta på dom bara för att det är KD. Lite synd. Namnbyte kanske skulle förändra något? Och att verkligen stå för sina ståndspunkter inom abort, homosexuella m.m. Visst det upprör många, men det behövs, och det är de frågorna som skiljer kd från de andra partierna!

- Moderaterna ökade inte så mycket som man hade förväntat sig. Men det lindrades genom att FP ökade istället, vilket är bätte.

- Piratpartiet fick en mandat. Jag håller inte med dem i deras frågor. Visst lösningen som vi har nu är inte så bra, men jag tror inte PP kan fixa det bättre! Och sedan gillar jag inte partier som bara riktat in sig på en fråga, som PP, FI m. fl. Det betyder att det är upp till var och en hur dom röstar på andra frågor och då vet man inte vem man egentligen röstar in!!

I sossekommunen Hultsfred såg det istället ut såhär:


Jag blir så trött på Hultsfreds borna! Sossarna har styrt här hur länge som hällst, och det går bara sämre och sämre för Hultsfred. Hultsfred är rankad som 10 sämsta kommunen i Sverige, och de som bor här är missnöjd med hur det sköts. MEN INGEN FUNDERAR PÅ ATT RÖSTA BORGERLIGT!!!?? T.ex. ville sossarna riva musikskolan, och itne bygga nån ny. KD, C och några till tvingade tillslut sossarna att fixa en musikskola, men sossarna tyckte "att det fungerade bra att musikskolan samsades med gymnasiet", det visste dom inte ett skit om! Det funkade inte alls!... menmen, hultsfred är en bortglömd ort!

Men som ni ser har KD ökat!=) Mycket roligt att nånting bra kan hända i kommunen! 8,5 är en bra bit över rikssnittet. Och i Vimmerby ökade de också. Kanske var det min röst som avgjorde något?;)

Sen till sist ska vi bara för skoj skull kolla på drömkommunen Mullsjö. Borgarna helt klart störst och KD fick 22,9 %, erkänn att du får lite glädjetårar!


Tack och hej/ Thobias

Ps. vill bara säga att även om jag är ganska öppen med vad jag tycker respekterar jag er som inte tycker så också!=) Jag gillar bara att säga mina åsikter, och vill gärna höra dina med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0