Eureka!

Efter tre månader i Paris har jag äntligen hittat vanlig hederlig jäst! Vart hittar man det då? Hos bagaren naturligtvis! Jag frågade i en butik för kanske två månader sedan och de sa att jäst fick man köpa hos bagaren. Så jag gick till bagaren och frågade, men han sa att jäst det sålde han inte. Jag gav upp och körde på deras torrjäst istället. Det fungerade inte så bra! Men i mitt andra försök hos en annan bagare fick jag färsk jäst. Inte i ett fint gult paket som i sverige, utan i en ligen charmig påse, för här kör de i lösvikt. 

Hur som helst blev följden lyckade saffransbullar! Men till sitt pris! Jag brände mig på ugnen, och i ett av min hjärnas starka ögonblick tänkte jag att om jag sliter bort skinnet där jag bränt mig innan det hinner bli en blåsa kommer jag ju inte få någon blåsa som gör ont... Smart va? Så nu har jag ännu mer ont för att jag slet bort skinnet! :D

Jag kan även nämna att innan det lyckade försöket med saffransbullarna började jag göra en deg där jag tog hälften av allt, utom sockeret, så jag fick dubbelt så mycket socker som jag skulle. Jag hade använt det sista smöret och det var söndagseftermiddag. Som jag skrivit tidigare håller inte mataffärer i Frankrike öppet söndageftermiddag, så jag gav upp och gick på en fototur istället. Men vad tror ni jag hittar? En mataffär som har öppet söndag eftermiddag! Så det blev bak på kvällen i alla fall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0