Borta bra men hemma bäst!

Idag har jag ÄNTLIGEN efter många års letande hittat HEM! Ni vet när man går runt hela sitt liv och undrar varför man inte är precis som de andra. Varför bryter jag på franska? Varför åker jag häst och vagn till skolan? Och varför lyssnar jag bäst när man kallar mig "Louis XIX"? Svaret hittade jag idag när jag kom hem!
 
Runt om mitt hem har vi lite grindar och staket så att inte alla människor ska kunna komma in! Jag besökte inte själva slottet idag utan jag nöjde mig med att gå i min stora fina park. Den är dock öppen även för icke-adliga människor, för jag tycker om med kulturblandningar.
 
 
Välkommen in på en tur i parken! Men ta på bra skor för den är stor, så det blir långt att gå!



Nej men allvarligt talat. Det här är som ni kanske förstår slottet i Versailles, som ligger någon eller några mil utanför Paris. I Versailles stad bor det cirka 80 000 - 90 000 människor, och alla fransmän säger att det är en riktigt snobbig stad! Men den är väldigt fint, inte bara slottet utan hela staden. Det är i Versailles som Zlatan bor. 


Säkert har någon av Ludvig XIV's trädgårdsmästare bott i den här stugan en gång i tiden. Tänk den som fick bo i Versailles, och jobba för solkungen! Jag skulle kunna betala för att få göra det!

Parken är enorm, cirka 800 ha. På bild nummer 6 ser ni vatten längst bort i bild. Det ser inte ut att vara så jättelångt att gå runt den kanalen, så jag började traska på. Det visade sig att det var över 5,5 km så det blev en skön prommenad. Tänk att genom de här alléerna har bland annat Ludvig XIV, Ludvig XVI och Marie-Antoinette prommenerat eller ridit tillsammans med sina fina adelsgäster. 
 

Ibland brukar ju fruar vilja ha ett eget rum i huset där de själva kan rå om, och få vara i fred. Marie-Antoinette ville ha ett eget slott, och en egen by, för det tyckte hon var så gulligt. Så det här är en liten bit av hennes slott. Jag gick inte in i det, för jag var redan trött i benen, och man var tvungen att betala. 
 
Här är en bit av stora slottet, som de höll på att restaurera på ena sidan. I det här slottet finns otaliga rum i många olika storlekar, det finns kyrka, opera och allt möjligt annat. Tänk om man ändå bodde där! Det är så fint i parken och naturen runt om så jag fick gåshud när jag gick där! =) Tyvärr var det ju inte riktigt så mycket blommor och så, men hösten har också sin charm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0