Artiga fransmän

Jag älskar hur artiga fransmän är! Det är svårt för mig att komma ihåg att säga ni istället för du, eftersom jag är van att säga du till alla, men jag gillar när folk säger ni till mig och jqg gillar ännu mer när de säger monsieur Nilsson. Men det är lite synd om en finsk kille som också är utbytesstudent för det har tydligen blivit fel i skolans system, så när de ropar upp hans namn för att han ska få ett övningsrum, säger de "mademoiselle Rönkä" :-)
När man råkar stöta till någon i Paris t.ex. på tunnelbanan, ber alltid personen som jag stött till om ursäkt och under den vecka jag varit här och jag pratat med alla möjliga människor, på en långt ifrån perfekt franska (och ibland engelska), har inte en enda varit arrogant eller snäst av mig. Jag förstår verkligen inte vart bilden av otrevliga franskmän kommer ifrån.
Igår gick jag en tur i Paris igen vid "jardin du Luxembourg". Det var riktigt fint där och jag fotade så gott jag kunde men tyvärr blev inte bilderna så bra som jag hoppats. Det är så härligt att se Parisarna slappna av med en bok i en park som ligger mitt inne i smeten =) Idag efter gudstjänsten gick jag också en tur och hade tänkt fota, men dum som jag är, hade jag glömt minneskortet hemma, så det blev inga bilder där... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0