Manif pour tous

Idag har det varit en stor massdemostration i Paris mot Hollands lagförslag om äktenskap för homosexuella, adoption för homosexuella och ändrade abortlagar (jag har inte helt förstått hur de ska ändras, men något var det iaf). Jag var, som ni kanske förstod, med på demostrationen. 

Om ni vill veta mer om mina (och bibelns) åsikter om homosexualitet kan ni läsa dem här - http://teha.blogg.se/2012/august/homosexualitet-och-bibeln.html
 
Jag vill också lite snabbt förklara mina åsikter angående äktenskapet adoption
  • Gud har instiftat äktenskapet mellan en man och en kvinna. Det står inte mellan två personer, utan en man och en kvinna. Ett av äktenskapets ändamål är att få barn, vilket ju säger sig självt att det inte går inom ett homosexuellt äktenskap. När äktenskapet öppnas upp för homosexuella urhålkas automatiskt äktenskapets innebörd, från det Gud har tänkt till något helt annat. Däremot tycker jag inte att homosexuella förhållanden ska vara förbjudna. Det skulle vara samma sak som att förbjuda samboskap, eller svordomar. Det tjänar inget till att förbjuda folk att synda om de ändå inte kommer till tro. 
  • Det behövs en pappa och en mamma för att ett barn ska skapas. Barn behöver både en mamma och en pappa. Därför är jag emot att homosexuella eller singlar ska få adoptera. Jag är själv singel, och tycker det skulle vara fel att jag skulle adoptera ett barn för att JAG har lust till det. Barn är inte husdjur! Därmed  inte sagt att ensamstående är dåliga föräldrar.
Det var många olika organistationer, partier och samfund som var med. Jag hittade till min stora glädje rojalistiska alliansen bland dem som gick med i demostrationen. Manifestationen var öppen för alla, och det var faktiskt en del homosexuella som inte heller var för äktenskap för homosexuella, som var med. Men den stora majoriteten var katoliker. Det underströks på många ställen att all homofobi var förbjuden.
 
 
Demonstrationen hade egentligen 3 olika startpunkter, den som jag markerat grå, den som är svart och den som är brunorange. Men det blåa stället blev också en startpunkt, och det var där jag stod eftersom jag läst att en del andra evangelikala protestanter skulle samlas där. Men det visade sig att det var väldigt katolskt där över lag så jag gick och marcherade med katolsk ungdom. Jaja, det var inte en demostration för religionen, utan mot ett lagförslag. Ni ser den brunorangea linjen. Innan samlingsplatsen hade tömts på folk hade redan de första kommit fram till Eiffeltornet, som ligger 6km från startpunkten. Och redan innan jag började marchera fick jag höra att parken framför Eiffeltornet hade börjat bli full. Man vet inte exakta siffran för hur många som demostrerade men det var åtminstone över 500 000 och kan varit upp mot 800 000. 
 
Jag blev så glad när jag såg att folk slöt upp om det och höjde sin röst. Vad gjorde vi egentligen när det röstades igenom i Sverige? Det skrevs en del debattinlägg, och vi sa att vi hoppades att det inte skulle röstas igenom, men så otroligt mycket mer gjorde vi inte. Värdekonservativa i Sverige höjer aldrig sin röst! Frankrike är ungefär lika sekulariserat som Sverige men man lyckades ändå samla ihop över en halv miljon till en demostration för att här ger man sig inte utan att göra sin röst hörd. Det var alla sorters människor som var med, och många unga människor. Vi gick och skrev slogans som "En pappa, en mamma, för alla barn" eller "Hollande, din lag den vill vi inte ha" eller "Holland hör du det? Fransmänen är ute på gatorna!" o.s.v. Alla var vänliga och hjälpsamma och det var riktigt trevligt =)
 
Nej det är inte jag som tagit sista bilden, utan jag har snott den. Men hur som helst samlades demostranterna framför Eiffeltornet... ganska många va? =) Och det är ändå inte alla, för alla hann inte fram till Eiffeltornet innan det redan var kväll och det slutade. Jag ber om ursäkt att bildkvalitén inte varit så bra, jag hade bara min mobil. 
 
Även om så många demonstrerade och oppositionen gick med i demonstrationen säger Hollande att han tänker driva igenom lagen. Märkligt tycker jag med tanke på att
  • Bara 56% av fransmännen är positiva till att homosexuella ska få gifta sig och bara 23% är positiva till hela lagförslaget och den siffran sjunker.
  • 93% tycker inte att det är av hög prioritet att driva igenom lagen. 
  • Det är uppenbarligen något som otroligt många människor opponerar sig starkt emot. 
Hur som helst har vi gjort våran röst hörd! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0