Charmig medeltida stad

Ok jag vet, det är mängder av bilder, men jag gillar bilder! Bara så att ni ska ha stor medkänsla för mig berättar jag att jag sitter på skolan och skriver på franskt tangentbord, vilket innebär att förutom att alla bokstäver och tecken är omkullkastade, finns inte å, ä och ö! Så jag klistrar och klipper för att få det här att bli svenska! Men jag måste göra det i skolan, för hemma har jag använt upp min kvot av internet, så det är jättelångsamt nu, och tror kanske till och med jag får betala för det extra jag använder... 
Men igår var jag i Provins. Det är en stad som ligger ca 7 mil från Paris, men som ligger i regionen Île de France, precis som Paris, så jag kunde ta ett tåg från Paris utan att betala extra. 
Staden är väldigt gammal, och har riktig fransk charm, samtidigt som den kan se nästan lite sunkig ut på några ställen. 
En sån här skyllt borde alla städer ha "Toutes directions", "alla riktningar". Är det inte otroligt praktiskt att vilken riktning man än ska i så åker man på samma väg?! =)
Jag hade knåpat ihop en sallad som jag åt med stor stolthet! Kan ni tänka er att under den här dryga veckan jag haft lov, har jag inte tillagat mat med kött en enda gång? Jag är så stolt! Jag är inte vegitarian, för jag äter kött i skolan, men jag har blivit ganska bra på att undvika det!
Provins, är som sagt en mycket gammal stad, och har både mur och fästningstorn. Tornet byggdes på 1100-talet, och muren vet jag inte.
I den medeltida byn har de faksiskt till och med en affär där man kan köpa medeltida kläder. Det var dyrt, men vem vill inte gå till skolan i medeltida kläder? Riddarna som ni ser framför affären ville att jag skulle ta ett kort av dem, och det hade jag ju inget emot. Jag tror tanken var att jag skulle mejla bilderna sen, men jag orkade inte fråga om mejladressen. Det är kul att så många vill att man ska fota dem bara för att man har en bra kamera! Det är riktigt många som frågat! =)
När man haft en lång och ansträngande dag av turistande, måste man ju få slappna av med en nutella-crêpe och varm choklad. Och det var nog den godaste crêpe jag ätit!  
Lagom efter att jag ätit på mitt café började det bli skymning och fler möjligheter för fotande, innan jag skulle ta tåget tillbaka till Paris och civilisationen. När jag gick från medeltida staden, genom centrum, till stationen var det nästan helt dött i staden. Klockan var bara lite över 18!! Så det var skönt att komma till Paris sen och se att jag inte var den enda överlevande människan ;)
 
Jag vill för övrigt be om ursäkt om jag gör mycket stavfel och svenskafel. Jag har absolut inte glömt svenskan, men man blir lite skadad av att vara utomlands för länge, så ibland ser man inte riktigt var som är rätt och vad som är fel. Christina och jag diskuterade för någon dag sedan om det heter att någon är "på min ålder" eller "i min ålder". Jag säger på och hon i. Vilket är rätt? =)


Kommentarer
Postat av: Kristian Nilsson

Du säger ju inte "Vi är på samma ålder" i alla fall. Möjligtvis "Vi är i samma ålder", åtminstone i talad svenska. Fast jag tror inte något av det är speciellt rätt :p

Svar:
Thobias Nilsson

2012-11-05 @ 15:16:24
Postat av: Cecilia

I, Thobbe, i! Ch har rätt.

Svar:
Thobias Nilsson

2012-11-05 @ 16:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0