Påsk i Lönneberga

Jul och påsk är de högtider som jag alltid firar i Småland och närmare bestämt Lönneberga. Så även i år! Förutom att påsken är den viktigaste högtiden för oss människor, där Jesus tog vårt straff så att vi får evigt liv, är det också en trevlig och avslappnande helg. På söndagen har vi som tradition att fira med en trerättersmiddag. Jag är en stor förespråkare av fina middagar med jämna mellanrum! Nu kanske ni tycker det är många tallrikar framdukade och undrar hur stor familj vi egentligen är. Jag kan lugna er med att det är framdukat till två vänner, två syskonbarn och en svåger också. 
 
Samtidigt passade vi på att fira Christina som fyller år idag, 2 april (ni hinner fortfarande gratta om ni har glömt!) och mig som fyllde år 1 mars. Dajmtårta med jordgubbar på. En given succé! 
 
Hemma i Lönneberga bor också min hund, Nicki. Han och jag är ganska lika! Vi gillar god mat och avskyr blomkål, vi tycker det är skönt och bekvämt att halvdåsa i soffan, om vi hittat en skön ställning ska man inte försöka köra bort oss, när vi sjunger missar vi tonerna lite då och då, vi älskar när det kommer besök, vi går gärna ut när det är fint väder, men är inte ute längre än nödvändigt när det regnar, o.s.v. o.s.v. 
 
På tal om orättvisor. I Lönneberga har vi fem kakelugnar, och i Flempan har jag ingen! :(
 
Men lovet kan ju inte bara vara lek. Min huvuduppgift på lovet var att lära mina syskonbarn att spela trombon. Vem blir inte tårögd av att se sina syskonbarn spela trombon? Alexander hade dock ganska kort tålamod och hade inte helt förstått hur man fick trombonen att spela. 
 
Men Nicholai kunde utan problem få ton i trombonen, så vi drog av några duetter. 
 
Efter en kort intensivkurs var Nicholai klar att spela solo. Han gjorde sin debut med Bourgeois trombonkonsert. Jag tog fram en inspelning med orkesterkompet så fick Nicholai spela solostämman. Jag spelade in konserten och lade ut på spotify så att ni alla skulle kunna höra. (Av någon anledning står det på spotify att det är Lindberg som spelat in, men det har nog bara blivit fel i informationen)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0