George Gershwin: En dansk i Paris

Den här helgen har jag, precis som nästan alla andra helger, gjort stan! Men det speciella med den här helgen var att jag hade finbesök ända från Danmark! Som jag sa vid föra besöket från Norden, så är ett besök på Louvren obligatoriskt. Det var tredje gången jag är på Louvren och, tro det eller ej, Mona-Lisa blir inte större hur många gånger man än går till Louvren! På bilden ser ni den "lilla" bågen framför Louvren, och framför den står två skandinaver och pekar på Paris största kändis, Eiffeltornet, eller järndamen som Parisarna kallar henne.
 
Precis som flugor dras till surströmming (eller människor från surströmming) dras turister till Eiffeltornet, och en hit är ju att korsa Seines fina broar med en vy av Eiffeltornet.
 
Några personer i en bil vevade ner rutan och ville att jag skulle ta kort på dem, och jag vet ju av tidigare erfarenhet att folk kan ta illa upp om de inte anses vara tillräckligt intressanta för att en fotograf med stor kamra ska ta kort på dem, så jag lydde deras order.
 
Vad är väl mer franskt än att käka "crêpe" framför Eiffeltornet?
 
Det har varit en ganska lång period i Paris med ganska sketet väder. Det har inte regnat hela tiden, men det har åtminstone inte varit soligt. Men i lördags tittade solen fram!
 
Det var först nu i helgen jag fick veta att som EU-medborgare under 26 år går jag upp gratis i triumfbågen. Och där har man bara en läcker utsikt, som kan vara svår att fånga på kamera. Men jag försökte lite i alla fall.
 
För övrigt kan jag berätta att vi inte har simmat i någon flod denna gång, inte heller har vi blivit erbjudna droger. Av det kan vi naturligtvis dra slutsatsen att fransmän inte är lika skumma som ungrare. Vi träffade däremot en fransman av afrikanskt ursprung som hade bott i Sverige i 16 år och precis flyttat tillbaka till Frankrike. Jag tror det är sällan jag hört någon som pratat så bra Svenska när de flyttat till Sverige i vuxen ålder. Snudd på perfekt var det!
 
Vi avslutade helgen med att gå på en konsert med härlig orkestermusik. Nu ska jag bara ladda upp till nästa nordiska besök som invaderar Paris på torsdag. Det är ju bara för trevligt med besök! =)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0