Mysig lördagspromenad bland tiotusentals f.d. människor

Nu har danska besöket åkte hem till Danmark och jag sitter och rensar igenom bilder från helgen. Det var en trevlig och skön helg. Man borde vara turist i sin stad oftare för det är härligt! Ni kan ju gissa från vilket berömt torn jag tagit det här kortet. Den förste som gissar rätt får en hemlagad middag i Flempan!
 
Det blir tyvärr lite risig kvalité på kortet när man lägger upp det på bloggen, men det får vi nog leva med =)
 
Under Paris finns det katamober som är över 300km långa. De skapades på romartiden när man bröt kalksten i gångarna, glömdes sedan bort och återupptäcktes på 1700-talet. Då började man använda en del av dem som lagerplats till skelett som man tog från ca 150 kyrkogårdar. Katakomberna användes bland annat av motståndsrörelsen under andra världskriget eftersom man i hemlighet kunde ta sig mellan olika delar av staden och transportera vapen och annat. Idag är en del av katakoberna öppna för turism. På bilden ser ni en dörröppning där det står "Stanna! Det är här dödens rike är!". 
 
Och nog fanns det skelett allt! Det var brutalt många skelett, och ändå gick ju vi bara i en liten del av gångarna. Det kändes lite märkligt att se alla f.d. människor ligga där! Anne-Marie och Karen försökte luska ut vilka ben som satt vart på kroppen och Karen hade helt kallt tänkt ställa i ordning några döskallar som hon tyckte låg i oordning. Själv tycker jag allt som sitter innanför huden på människan är lite obehagligt. Fast det är långt bättre när det bara är skelett än när det är kött, inälvor eller blod också. 

Det kommer kanske fler bilder från helgen senare, men jag vill inte lägga upp bilder på andra innan jag frågat så jag måste få klartecken från dem först. Det är inte alla som gillar att vara på bild på bloggen =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0