Sverige ett underbart land! Håller du inte med?



Ibland blir jag bara så trött på folk, som klagar och klagar. Folk klagar så otroligt mycket på Sverige. "Fy vilket ruttet litet land" "Svenskarna är så torra och tråkiga" "Svenska är världens dåligaste (ja dom brukar säga så) språk" "Sverige gör ingenting för mig" "Politikerna bara snackar skit".... o.s.v. Så otroligt många svenskar klagar över Sveriges fel. Ingenting passar. Men när man hör intryck från folk från andra länder som besökt Sverige så låter det istället "I Sverige är alla så trevliga" "Svenskarna är så mycket snyggare än oss" "I Sverige har alla det bra!". Det var faktiskt en person för ett tag sen som på fullt allvar frågade mig om verkligen alla i sverige, även invandrare hade det bra. Jag svarade naturligtvis att även Sverige har problem med arbetslöshet och brott och liknande, men det visar ändå lite på vilken inställning omvärlden har till oss. I Frankrike talar man om den nordiska modellen, där man har en bra balans mellan hög ekonomi och bra sociala rättigheter.
Även om folk i omvärlden ser upp till Sverige klagar svenskarna mer än några andra, och framför allt dom GÖR inget! Jag själv tycker att Sverige är ett underbart land, jag gillar svenskarna, jag gillar svenska och gillar natur och allt. Jag VET att Sverige är ett av de länderna som har det bäst i hela världen (Sverige har 7:e högsta HDI i världen), men vet också att vi har många baksidor. Men det hjälper inte att klaga, vi måste göra något! Jag har själv litegrann engagerat mig i politik, och är med i KDU, men ska försöka engagera mig mycket mera. Men om man klagar får man försöka ändra något också. Visst svenskar, klaga, men gör då också något åt de ni klagar, gör ni inget har ni inte heller rätt att klaga!

Som många av er vet ser jag mycket upp till Frankrike, och skulle hällre bo i Frankrike än i Sverige. Men det beror absolut inte på att jag vill fly från Sverige, utan att jag vill testa den franska kulturen, det franska språket och den franska mentaliteten. Jag har mer och mer de senaste åren börjat uppskatta Sverige, och under samma tid blivit mer och mer förfärad över att de enda Svenskarna som verkligen verkar uppskatta Sverige är rasister och nazister. Sorgligt men sant! Jag älskar sverige, och svenskarna och vill dela med mig av det jag har med folk från sämre lottade länder!

Kommentarer
Postat av: Anonym

inte sant att det bara är rasister och nazister som ser upp till Sverige, du drar alla över en kam. Bara för att man säger att man gillar Sverige är man inte nazist eller rasist.

2009-04-25 @ 10:46:48
Postat av: Thobias Nilsson

Jag vet, det var en medveten felsägning=) Jag är själv en av dom som älskar Sverige men inte är nazist och rasist, men tyvärr är det många som är så. Patriot har nästan blivit detsamma som rasist, vilket egentligen är HELT fel!

Men jämför man Sverige med andra länder, är medelsvensson mindre patriotisk än de andra länderna, och det är det jag tycker är synd. Medelsvensson borde älska Sverige utan att för den skull få rasistiska inslag!

2009-04-25 @ 23:23:10
URL: http://teha.blogg.se/
Postat av: Silje

Jag gillar Sverige!!

2009-04-29 @ 13:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0