Öppning till en ny värld



Som säkert de flesta av er vet älskar jag franska, och jag vet att många är trötta på att jag hela tiden snackar om det ;) Men jag vill bara förklara varför jag gillar det så mycket.
Ni har nog alla lärt er engelska för att det är behändigt, och bra att kunna, och dessutom har ni varit tvugna. Och visst har ni haft användning för det? Ni skulle aldrig klarar er utan engelskan va? Men det beror på att ni är på ställen som man behöver engelska. Jag vet de som knappt kan någon engelska men som ändå klarar sig för de rör sig bara i svensktalande kretsar både i verkliga livet och på internet.
Det är faktiskt likadant med franskan. Jag påstår inte att franskan är lika stor som engelskan, speciellt inte i Sverige, men ni behöver inte franskan eftersom ni bara är på svenska eller engelska sidor och i sådana kretsar. Jag är i fransktalande kretsar och kan nu inte förstå hur jag klarade mig innan jag lärde mig franska. Jag ser franska överallt och använder franskan minst lika mycket som engelskan för jag har kommit in i den franska världen.
Det är det som fascinerar mig, att man kommer in i en annan värld. Jag har tillgång till filmer och musik som jag annars skulle vara utestängd från. 90 miljoner har franska i hemmet, 200 miljoner har franska som ett andra modersmål (spec. i Afrika), ytterligare en del har det som andraspråk och många som främmande språk, lärt i skolan. Totalt har mellan 500 och 600 miljoner betydande kunskap i franska (jämfört med 1000 - 1500 miljoner för engelska och 450 miljoner för spanska och 200 för tyska). Det säger sig självt att en sån stor folkgrupp producerar många filmer, mycket music och har en "egen värld". Den världen kan man inte komma åt om man inte kan franska. Även om kanske några 100 miljoner av dessa även talar engelska, så kommer du inte in i den världen när du talar engelska med dem. Jag har märkt det så tydligt. På internet snackar jag inte bara med folk från frankrike, utan det är fransmän, belgare, kanadensare, schweizare, araber, afrikaner, amerikaner, asiater... MÅNGA olika nationaliteter. Och det är det som jag gillar så mycket, man blir "en i gänget". Även om vi i Sverige är hårt inkörda på Engelska, är det inte likadant över allt. Det finns många länder där franska har rollen som första främmande språk, även om engelskan dominerar i de flesta länderna. Som exempel kan nämnas Alegeriet, Marocko, Tunisien, Libanon, Djibotu, Rumänien, Luxemburg, Belgien... Det gör att med bara engelska är förlorar man den kulturen. Ett nytt språk är en ny kultur och ger tillgång till ännu fler människor...
När man talar om språk är det viktigt att inte stirra sig blind på antar modersmålstalare. Till exempel har ryskan många fler modersmålstalare än franskan, och spanskan fler än engelskan. Men engelskan ÄR ett större språk än spanskan för det är mer internationellt och många hundra miljoner har lärt sig det som främmande språk. Lika dant är det för franskan, det är ett större språk en man tror när man bara ser antal modersmålstalare=)
Sen måste jag säga att det gör det ännu bättre att inte andra svenskar kan tala franska. Det gör det lite speciellt att jag har tillgång till en värld som inte andra har. Engelska talar alla, och hur bekvämt det än är, så är det inte min värld. Alla förstår engelska filmer och musik och alla kan tala med andra engelsktalande. Hade franska varit världsspråket hade jag antagligen fortfarande tyckt det var ett fint språk som jag ville kunna, men troligen hade engelska eller spanska varit det språket jag brann för... 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0