Stockholm... magi



Jag vet egentligen inte exakt vad det är, men Stochkolm har något som gör att jag bara älskar stan, mer och mer ju längre tiden går. Förutom Stockholm är det bara Paris som inverkat så på mig, London gjorde det absolut inte. Men jag tror det är för att Stochkolm är stort, men inte överdrivet stort med alla skyskrapor som i amerikanska städer. I Stockholm har man istället en bebyggelse som ofast ligger på 6-7 våningar, med gamla vackra hus. Tyvärr ser an nästan bara dom fattiga förorterna när man åker på E4 så en del tror stockholm är tråkigt och fult. Men Stockholm är otroligt vackert, och är en väldigt levande stad. Det är många projekt, och mycket byggnation igång. 20 000 människor flyttar till Stockholm varje år. Dessutom har Stockholm väldigt starkt kulturliv, mycket musiki alla genrer, mycket konst, mycket mode.

Många uppfattar Stockholmarna som dryga. Det gör inte jag! Dom snackar inte med främlingar till höger och vänster, nej, men man kan inte heller snacka med alla man träffar när man möter så sjukt många människor varje dag. Men däremot tycker jag alla Stockholmare kommer och snackar med en om dom har träffat en innan. Det gör INTE folk på landet. Då är det nästan tvärt om. Har man träffat varandra men inte är nära vänner ignorerar man den andra. Sen har Stockholmarna mer stil, dom har verkligen det. Både vad det gäller kläder och sånt, men också i mat och allt annat.  Det är väldigt vanligt att folk sitter på tunnelbanan och ringer upp nån och bara "jammen, du ska vi gå ut på ett fik nu, om du har nån timma ledig?", man gör inte så stor grej av allt utan man bara ringer nån och kollar om man ska hitta på något. På landet planeras det ofta i förväg. Och på landet super folk så mycket för att supa sig fulla. Det finns en hel del som gör det i Stockholm också, men jag såg lite statestik om alkoholvaner i  Sverige för ett tag sen. Och i Stockholm är det mer att man går ut och tar en öl, eller dricker lite vin till maten, lite mer sofistikerat ;)




Jag SKA tillbaka till Stockholm! Men det som jag kan tycka är lite tråkigt med att ha bott där är att jag kommer aldrig få samma känsla som jag fick när jag precis flyttade dit. Jag hoppade på en tunnelbana, som bara åkte åt något håll, och frågade en man hur jag skulle åka för att ta mig till Stadsbiblioteket. Jag var på rätt tunnelbana, men ändå den här känslan jag hade då av att det var en stor stad som jag inte greppade alls, men som jag ville upptäcka, den kommer jag aldrig få tillbaka :(


Kommentarer
Postat av: Rakel

Jag väntar! Välkommen tillbaka när du väl återkommer :)

2010-07-05 @ 10:26:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0