Godnatt festivalen

Nu har till allas (d.v.s. min) lättnad festivalen gått i konkurs. Jag har velat det länge av flera anledningar

1.   Jag gillar inte musiken
2.   Det sker mycket misshandel, våldtäkter, stölder och olycker i samband med festivalen
3.   Hultsfred blir skitigare än vanligt under och efter festivalen
4.   Festivalen har gått dåligt i flera år. 2006 tror jag det var 32 000 besökare, men sedan har det sjunkit till ca 20 000 och i år hade tydligen bara 5 000 biljetter sålts. Därför har festivalen gått jättemycket back och kommunen har ställt upp med våra skattepengar flera år i rad, medan man stänger ner skolorna i Virserum, Järnforsen, Mörlunda och Silverdalen och drar ned på allt annat i kommunen...

Men jag kan förstå att en del människor tycker det är tråkigt, det är ändå en era på 22 år som är över nu. Och flera tror att Hultsfred kommer förlora sin attraktionskraft nu. MEN VILKEN ATTRAKTIONSKRAFT? Befolkningen har minskat under lång tid, och de människor jag snackat med som bara varit under festivalen säger att festivalen var kul, men dom har en dålig bild av Hultsfred, så jag tror inte nån flyttar till Hultsfred bara för att vi hade en festival en gång om året...



Jag har alltid bara trott att Brigitte Bardot var en gammal sexsymbol och frankrikes svar på Marilyn Monroe. Men riktigt så är det tydligen inte. Även om hon var det för länge sedan så slutade hon filma innan 80-talet, och sedan dess har hon mest jobbat med djurrätt. Hon är hård med sina principer. Framför allt gäller det att inte bära pälsar eller göra affärer med någon som bär päls, men det gäller även säljakt, och annan djurplågeri. Hon har skrivit brev eller talat med många högt uppsatta, bland annat flera att presidenterna i Frankrike, flera högt uppsatta inom mode, flera riksdagsmöter i Kanada, artister, modeller etc.
Och hon har lyckats med en del också. Dels har väldigt många slutit sig till henne och stött hennes projekt, men hon har också fått först Frankrike och sedan hela EU att förbjuda handel och tillverkning av katt och hundskinn efterom det slits av dom utan bedövning när de är levande. Hon har också fått Frankrike att förbjuda handel med sälskinn, och hon jobbar vidare!=)

Tummen upp för henne!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0