Arrogant 1 - Inte arrogant 4

Det är nog inte någon som missat att fransmän har ett rykte om sig att vara arroganta och snobbiga. Jag har tidigare skrivit att det är långt ifrån sanningen, och att jag inte träffat några arroganta, otrevliga fransmän. Men idag träffade jag en som vare lite småotrevlig. 

Som jag skrev i söndags, har jag tappat bort mitt kort till skolan, så jag skulle gå idag för ordna ett nytt. Först gick jag till en man som kunde ge mig tillfällig tillgång till övningsrummen. Egentligen var det inte ens han som hade hand om det, och han var på väg att gå på lunch, men han hjälpte mig ändå, och erbjöd sig också att följa med och visa vart kontoret till Mme Fatou, kvinnan som hade hand om korten, låg. Han var jättetrevlig och hjälpsam. Inte ett dugg arrogant. 
 
Så gick jag upp till Mme Fatous kontor, där en kvinna jobbade
- Goddag! Är Mme Fatou här?
- Nej, hon är på lunch, och jag tänker också gå på lunch! (inget leende, kollar inte ens upp på mig)
- Ok, vet du (eller Ni sa jag såklart ;)) när hon kommer tillbaka?
- Nej! 
Sjukt butter och ohjälpsam. Så jag tänkte att kanske ligger det ändå någon sanning i att de är arroganta. 

Men så när jag, efter lunchrasten, fick tag på Mme Fatou var hon jättetrevlig och hjälpsam, och efter att jag skrivit under något papper berättade hon till vem jag skulle gå för att få själva kortet. (För er som undrar är Frankrike sjukt byråkratiskt. För att utföra en sak får man prata med 4-5 olika personer! Byråkratiskt är ju för övrigt ett franskt ord. Slump?) De två som jobbade på det kontoret var så glada och trevliga och ordnade villigt att nytt kort till mig. Egentligen kostar ett nytt kort 15€, men de sa att jag inte behövde betala eftersom det snart är jul, bara jag inte berättade för rektorn. 

Totalpoängen blev alltså 4-1 till trevliga fransmän, och slutsatsen jag drog av det är att fransmän är trevliga och hjälpsamma men att det finns rötägg även här! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0