Lyxshopping i Paris

I närheten av Opéra Garnier finns Paris exklusivaste gata, nämligen Rue de la paix, och Place Vendôme. Det är ett fint område som ligger centralt i Paris. Det är inte det området där de rikaste människorna bor, men det finns många fina butiker där. Europas lyxigaste hotell ligger också här. 
 
Många av butikerna är smyckes-, klock- och juvelbutiker, men det är en del klädaffärer och annat också. Bland annat fanns den här butiken, Tartine et chocolat, där de sålde snobbkläder för barn. Det är ju bra för jag har alltid tyckt synd om 3-åringar som inte kan klä sig i senaste modet ;)

De lade ned mycket tid på att göra fina skyltfönster. I den övre bilden är det ett skyltfönster där de byggt en liten salong med flygel och allt och hängt upp lite smycken över pianot. I ett skyltfönster hittade jag en handväska för 5900€ (!) och i en annan ett halsband för 780 000€ (!!) 
 
Med de priserna är det knappast förvånande att man hittar en och annan porche bland bilarna som är parkerade där. De hade också någon sort bilvakt som gick runt i uniform och hjälpte folk. Jag förstod inte helt vad hans uppgift var, men tror att han skulle se till att man fick en bra parkeringsplats och kanske parkera bilen också om man ville det.
 
Ganska nära har de ett stort varuhus som heter Galeries Lafayette. Det är som ett enormt NK. Möjligen något exklusivare, men ändå lite mänskligare än butikerna vid Place de Vendôme. Här på bilden ser ni damhuset. Det syns inte jättetydligt men det är riktigt långt och stort hus, med 8 våningar butiker och en våning med café och modevisningslokal. Sedan finns det ett annat, inte helt lika stort, hus för männen, ett hus för inredning och annat, och så tror jag det är ett hus till som jag inte vet vad det innehåller. Precis bredvid ligger ett annat varuhus, Printemps, som är lika stort. =)

Jag gillade deras juldekorationer och tänkte att jag skulle gå in bara för att kolla på dem. INTE KÖPA NÅGOT! Jag åkte hem med ett par handskar och en bibel. Men det var inte så farligt, jag hade kunnat få med mig mycket mer! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0