Frankrike är äkta...

Äran för den här klockrena bilden ska inte jag ha, utan det är Eva Heikki som har agerat fotograf här!
 
 
När man ser filmer från Frankrike eller när man bara hör talas om Frankrike får man ju en speciell bild av hur landet och folket fungerar. Det roliga är att mycket av det stämmer verkligen. Jag har ofta tänkt på att i franska filmer som utspelar sig i Paris, verkar det ändå som om folk känner varandra bra i varje kvarter, och man pratar när man möts i de små matbutikerna, ostbutikerna, vinbutikerna,  hos bagaren eller när man bara möts på gatan. Och precis så är det! Åtminstone där jag bor. Inte så att alla känner varandra och pratar med varandra, men kunderna känner expediterna hos bagaren och grannens barn har ibland kommit upp hit till tanten jag bor hos, när de kommer hem från skolan o.s.v.
 
Och baguetterna är ju en historia för sig! Man ser folk över allt som bär på de där långa baguetterna, och det är viktigt att de är köpta hos bagaren. Men de är otroligt goda det måste jag hålla med om!
 
Som jag sagt tidigare så tilltalar man varandra med Ni, Monsieur, Madame och Mademoiselle, och man erbjuder sin plats i tunnelbanan till äldre människor. Man erbjuder sig också att hjälpa folk med barnvagn eller stora bagage. Men även om de är väldigt artiga mot främmande människor betyder inte det att man är det mellan vänner alltid. Jag tycker de kan ha en ganska hård humor ibland och säger ofta "käften", även om det är skämtsamt sagt...
 
Ni vet i filmer finns det alltid en eller några lite märkliga typer i kvarteret som man ser i nästan varje scen som utspelar sig på gatan. Här på vår gata har vi en gammal man som har svårt att gå, men som ÄLSKAR att gå. Så han går fram och tillbaka på den här och de närmaste gatorna.
 
Kvinnan jag bor hos tycker om att samla sina vänner och äta middag, dricka vin och diskutera kultur, precis som man tänker sig att franska kvinnor gör. Det finns många andra saker som jag tänkte på när jag varit här, att det känns väldigt äkta franskt, vilket faktiskt förvånade mig lite med tanke på att Paris är en väldigt internationell stad!

Men det finns också mycket i bilden av den stereotypa fransmannen som inte stämmer. Jag har nog inte sett något gå med en sån där vit tröja med svarta ränder, eller med mustasch som på bilden. Vad gäller mode, så klär sig de flesta bra, lite bättre än i Sverige kanske. Men det är inte så att alla är otroligt modemedvetna. Man ser också en hel del människor som klär sig som kom-och-hjälp!
Och det där att fransmän är snobbiga och att de vägrar prata engelska, stämmer inte särskilt mycket. Visst det finns snobbar i Frankrike precis som i Sverige, och generellt sätt är fransmän sämre på engelska än svenskar, eftersom de inte har samma behov av att lära sig engelska, och därför är de osäkra på språket och talar helst inte engelska om de inte verkligen måste.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0