Tågeufori

Jag har aldrig varit en kille som varit intresserad av bilar eller mopeder. Jag kan absolut bli imponerad av en snygg bil, men det är inte något jag bryr mig otroligt mycket om. Däremot har jag alltid fascinerats av tåg, färjor och helikoptrar. När jag var liten hade jag en bok om olika tekniska uppfinningar och min favoritdel var utan tvekan den om tåget. Den där fascinationen finns fortfarande kvar för tåg i olika former, och speciellt i samband med städer och deras kollektivtrafik. Jag vet att det är jättenördigt, men jag älskar att kolla hur tunnelbane- och spårvagnssystem är uppbyggda i olika städer. Och där är ju Paris ett otroligt bra exempel. 
 
Kolla bara på kartan här vilket virrvarr av linjer. Paris har 16 linjer som i princip bara går inne i Paris kommun. För förorterna har man andra system. Totalt har Paris:
 
16 Tunnelbanelinjer
5 RER-linjer. RER är som ett mellanting mellan pendeltåg och tunnelbana och går både i förorterna och i centrum
8 Pendeltågslinjer
4 spårvagnslinjer
 
Dessutom är de här linjerna otroligt förgrenade så på kartan här under ser ni de 5 RER-linjerna och 8 pendeltågslinjerna
 
Det är inte precis så jag kan hålla koll på alla linjer, på samma sätt som i Stockholm. Och dessutom håller de på att bygga nya spårvagnslinjer och bygga ut tunnelbana och RER och annat krafs. Det är häftigt! =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0