Trombonfrossa

 
På söndag ska jag spela konsert med trombonensemblen på skolan, och solisten Nicolas Moutier. Det är sjukt häftigt att spela 10-12 tromboner i en ensemble. Eftersom man spelar samma instrument måste man pressa trombonens register i båda riktningar, och skriver sånt som man aldrig skulle skriva för en trombon i en orkester, vilket är både kul och nyttigt att spela. Dessutom är solisten Nicolas Moutier otroligt duktig! Det är så häftigt för han är inte särskillt gammal (som ni ser på bildern), men han sitter redan som solotrombonist i Strasbourgs symfoniorkester och har vunnit många priser i tävlingar. 
 
Jag ser verkligen fram mot konserten, som blir min första riktiga konsert jag spelar i Paris. Vi kommer spela väldigt varierad musik, men bland annat det här stycket (fast för tromboner med trombonsolo):
Och det här (filmkavlitén är inte så bra, men det är en inspelning med Nicolas Moutier, när Gille Millière, min trombonlärare, dirigerar och Jean Raffard, min andra trombonlärare, spelar första):
West side story ska också spelas, men jag är inte med på det stycket. Avslutningsvis kommer vi spela det här (också otroligt dålig kvalité på inspelningen. Beklagar!):
 
Vi ska spela några andra stycken också, men jag ville bara ge några smakprov. Men innan den obligatoriska pausen kommer Nicolas spela solo med en pianist, vilket jag ser fram riktigt mycket mot att höra. Ni är naturligtvis mycket välkomna till konserten. Den är 16:00 på söndag i Église Saint-Martin i Gorslay, en förort norr om Paris. Ni kan absolut hinna ta flyget och komma hit! ;)
För övrigt kan jag bara säga att det är härligt att vara i Paris och spela trombon med proffs! Ni borde pröva det!

Ps. Glöm inte att det är ok att lyssna på julmusik nu! (eftersom 15 november redan varit)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0