Vad har stackars Bizet gjort för fel?

Vart är Paris kändistätaste område? Les Champs-Elysées? XVIe arrondisemanget? Nja, det finns nog många kändisar där, men det säkraste stället att komma nära kändisar är kyrkogården Père-Lachaise. Där kan man bland många andra hitta, Chopin, Bizet, Edith Piaf, Jim Morrison och Balzac. Och det är praktiskt också, för kändisarna där rör inte på sig så man behöver inte jaga dem!
Som ni kanske ser är gravar i Frankrike byggda ovan jord i små hus eller vad man ska kalla dem. Så gör man för att de som blir begravda levande ska ha en chans att ta sig ut. I Sverige gräver vi ju ned kistorna vilket innebär att alla som blir begravda levande har otroligt svårt att ta sig ut, vilket i sin tur leder till att vi tror att det aldrig händer. Men i Frankrike räddar man många liv genom att begrava ovan marken.
 
Första stopp på rundvandringen blev George Bizets grav. Jag blev helt beklämd av att se hur ful och liten hans grav var, inklämd mellan flera stora fina gravar som vanliga dödliga hade fått. Han som skrivit så bra musik! Det är han som skrivet Carmen, musik som nog alla känner igen. Jag hade i alla fall en minnesstund för honom och lyssnade på det här stycket
Det är opera, och jag vet att några av er har svårt för det. Men lyssna på det! Det är otroligt fint!
Nästa stopp blev Chopins grav. Han har en något större och finare grav, fler blommor och fler människor som sod där och kollade. Och det är han värd! Enligt mig är Chopin den som skrivit bäst pianomusik! Han var ett geni!  Vid Chopins lilla minnesstund lyssnade jag på det här:
Jag gick också runt i "mitt" område idag och tog lite bilder. Det är ett trevligt område! Det är centralt och med många fina hus, vilket naturligtvis gör det dyrt också. Men det är inte ett av de absolut dyraste eller finaste områdena utan det känns fortfarande ganska "normalt".
I en liten park lekte en man med sin hund. Det var så fint att se hur mycket hunden tyckte om mannen och mannen tyckte om hunden. Varje gång jag ser en hund blir jag lika säker på att jag bara MÅSTE skaffa hund. Jag inser ju att jag inte kan det nu, men jag är i mycket stort behov av en hund!
 

De här två bilderna är tagna från min gata eller vad man ska säga. Jag bor på en liten tvärgata (bilden under) som går ut till den här något större gatan, så det är den här gatan jag alltid går på när jag ska till tunnelbanan eller ner till Seine eller någon annan stans. På den övre bilden kan ni längst bort på gatan se ett torn. Det är tornet på Notre-Dame. Den här vägen går förbi Centre Pompidou, vidare till Hôtel de Ville, över Seine och fram till Notre-Dame. Lägg också märke till hur mycket löv det är kvar på träden. Det är det inte på alla träden, men de här är fortfarande helt gröna. Och idag var det soligt och ganska varmt. Inte konstigt det är svårt att komma i julstämning!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0