Svenska kändisar i Paris

I helgen fick Paris besök av några svenska kändisar, och jag fick äran att följa med på deras äventyr! Det första Jenny gjorde i Paris var att schoppa loss på apoteket innan vi kunde få lite kvällsmat. 
 
När man är i Paris måste man ju gå till Louvren och se på konst. Är man dessutom konstnörd, som Jenny, kan man inte skjuta upp det, utan då gäller det att gå dit det första man gör!
I en av salarna finns det en stor fin tavla, som ändå relativt få ser på. Märkligt tycker jag! När jag vänder mig om och kollar på väggen mitt emot är det betydligt fler som tittar på en liten, liten tavla på någon kvinna som de kallar för Mona Lisa.
 
Och ser man lite närmare på skaran av turister kan man tydligt se två svenskar som pressat sig längst fram i skocken i ett desperat försök att få den bästa bilden av tavlan. Ja, det gäller att få ett bra foto av den för annars kan det var svårt att hitta bilder på den... eller? 
Eva nästan grät av lycka när hon fick se tavlan som var enda anledningen till att hon ville åka till Paris. Hon hade först några planer att ta med den hem som minne, men tydligen var det inte populärt bland vakterna på Louvren.

Det fanns många tillfällen att sätta sig på ett café eller en restaurang för att slappna av lite och vila ryggar och ben, vilket vi var rörande överens om var viktigt. I Paris finns det ju lyckligtvis många alternativ om man vill äta en liten bit eller dricka en kopp kaffe. 
 
En tur i de idylliska konstnärskvarteren runt Sacré-Cœur är ju också obligatoriskt. Faran med att gå dit är att personer som Jenny lätt kan fastna där och aldrig gå där ifrån igen. Men med stor list och bra sammarbete lyckedes Eva och jag få henne därifrån!
 
Fransk mat är ju något för sig själv. För det första förstår man ingenting av menyn vare sig man kan lite franska eller inte, vilket gör valet av maträtt till ett farligt och spännande val. När det handlar om fransk restaurang kan man inte utesluta att det är grodor, sniglar, eller olika inälvor. Som tur är, har fransmännen en stor förmåga att laga maten god, så om man råkat beställa någon märklig rätt får man bara hoppas att man får reda på det efter att man ätit upp, för så länge man inte vet vad det är brukar det alltid smaka bra. Men är man i Frankrike måste man ju faktiskt äta sniglar! Och helt ärligt var det gott! Problemet var att jag hade lite svårt att koppla bort att det var sniglar jag åt, men det är ju bara en vanesak. Och egentligen är det inte märkligare än att äta musslor eller räkor... 
 
På söndagen fick vi ett riktigt fint väder, vilket måste avnjutas som parisarna njuter av söndagen - slappa i Jardin du Luxembourg. Tyvärr råkade jag klanta till mig med kameran efter det här så det blev inga fler bilder av vår händelserika söndag. Men nu har ni också sett tillräckligt med bilder! =) 

Kommentarer
Postat av: eva

Haha, underbart skrivet :-) jag är fortfarande ledsen för att inte Mona Lisa följde med mig hem ;) Ifall du vill ha lite fler bilder från våra turer efter Jardin du Luxemburg kan du ge mig din email så skickar jag lite bilder :)

Svar: Ja, det måste ha varit en stor besvikelse ;) Jo, det vill jag gärna! Jag skickar mejladressen på facebook
Thobias Nilsson

2012-10-08 @ 23:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0