I Sverige!

För er som inte är helt uppdaterade i Thobias-nytt kan jag berätta att jag nu är tillbaka i Sverige. Resan hem var så svår och smärtsam att jag fortfarande har svårt att tala om den. Jag måste bearbeta traumat innan jag kan delge omvärlden. 
 
En av de första sakerna jag var tvungen att göra i Sverige var att köpa massa mat, bara för att jag kan köpa det. 
1. Kalles kaviar - ybersvenskt!
2. Messmör - Det är ju otroligt gott. I vanliga fall äter jag det sällan, men det man inte kan få saknar man, så messmöret har varit saknat. 
3. GOTT BRÖD! Att gå till Pulsens brödavdelning efter att ha varit i Frankrike känns som att lyssna på Rachmaninov efter att ha fått stå ut med Justin Bieber eller AVICII (eller någon annan icke-klassisk)
4. Köttfärs. Det finns i Frankrike, men kostar i vanliga fall ca 13€/kg - vilket är omoraliskt dyrt. 
5. Bilar. Sverges mest köpta bilar. Mums!
6. Påläggsskinka. I F. äter man inte smörgås på samma sätt som här, så det är väldigt svårt att hitta påläggsskinka. Det finns på LIDL, men LIDL är ju alltid LIDL... 
7. Mjölk. I F. och många andra länder har man långtidshållbar mjölk (den kan hålla i några månader i rumstemperatur om den är oöppnad!!) som till smaken påminner lite om bajs. Jag hittade någon "färsk" mjölk, men även den höll 3 veckor och smakade inte helt så bra som vanlig. 
8. Ost. Ja ni har ju hört om mina problem med vissa franska ostar. Hushållsosten har varit saknad!
9. Filmjölk. De e la gött!
10. Ostbågar, lösgodis och kexchoklad. Svenskt godis är bara lite bättre än allt annat. Och lösgodis är härligt!
 
Fler uppdateringar om livet i Sverige kommer. Kan säga att övergången från Frankrike till Sverige har gått ganska bra om än inte helt smärtfritt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0