Provspelning på Operan

Idag gjorde jag min första jobbprovsplning. Jag gick ut hårt och började med provspelningen för assisterande solotrombon i Kungliga Hovkapellet (alltså operaorkestern i Stockholm). Nu får ni inte tro att jag har storhetsvansinne och trodde att jag skulle kunna få den tjänsten, utan jag ville göra den för att känna på hur en seriös jobbprovspelning går till, och för att utmana mig själv. 
 
De första rundorna i en jobbprovspelning brukar spelas bakom skärm, för att förhindra att fördomar eller vänskaper påverkar juryns beslut. Vi skulle idag i första rundan spela Davids trombonkonsert sats 1 och 2, samt två orkesterutdrag. Efter att alla har spelat första rundan meddelas vi vilka som gått vidare till andra omgång där ännu fler orksterutdrag spelas, innan fler gallras bort till tredje omgång, som består av ensembleprov. Till sist får en eller flera provtjänst i vanligen från några månader upp till ett år, så att orkestern får se hur de fungerar när de jobbar i orkestern, innan det slutgiltigt bestäms vem som får tjänsten. 
 
För mig tog det slut ganska snabbt. Det var jag i och för sig helt inställd på att det skulle göra, men hade ändå hoppats att jag skulle göra en provspelning jag kunde vara nöjd med. Det började hyffsat bra för mig, men så kom som så många gånger förr fel tanke upp i huvudet "Det är ju provspelning! De lyssnar på dig! Det är svårt det du spelar! Du kan inte!", och naturligvis klarade jag det inte då utan började spela rent ut sagt dåligt. Jag lyckades samla mig igen och spelade lite bättre på slutet, men jag hade redan tappat gnistan så det var kört. Surt! Men ändå inte så farligt. Även om jag spelat bra hade jag inte haft stor chans att gå vidare, och nu har jag prövat hur det är. Nästa provspelning är i Umeå om ca 1½ vecka! Hoppas det går bättre! =)
 
Här får ni höra Davids trombonkonsert, som jag spelade. På inspelningen är det inte jag som spelar. Hade jag spelat sådär hade jag utan tvekan gått vidare! =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0