Sagan om h

 
Jag är inte en sån där brassmusiker som bara tar närmaste instrument och spelar på det. Jag har lärt mig spela trombon punkt slut. När jag försöker spela trumpet eller horn ringer grannarna polisen och säger att jag misshandlar någon. Men nu har jag åkt på att spela eufonium i stora brasset på Ackis. Eufonium har ju fördelen att det är samma munstycke och tonläge som trombon, vilket gör det lätt att blåsa och få ton i det. Nackdelen är någon fick idén att bygga dem med ventiler. Jag HATAR ventiler. Extra jobbig är det naturligtvis att ta tonen h. 
 
H är det KLART sämsta tonen. På tenortrombon är den en riktig markatta. H1 ska tas på 8e draget vilket inte finns så den kan inte spelas, H tas på sjunde draget (alltså längst ut) eller på 2- med kvart, och är alltid falsk. h är väldigt ofta falsk och h1 är den mest trånga, falska och jobbiga tonen som går att ta. På eufonium är det också H som förstör allt! Det är huvudanledningen till varför man ska säga h istället för b. B låter lätt. Vem får panik över att spela i b-dur? H är svårt! Alla normala människor får lite lätt panik över att spela i h-dur! Det ska höras när det är svårt!
 
Nu har ni fått en lång H-berättelse så nu kan ni säkert sova gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0