Äkta fransk middag

Ikväll har jag haft en trevlig och lite halvudda kväll. Martines (tanten jag bor hos, om ni glömt det) son fyllde år, och hon frågade om jag ville vara med på firandet som de skulle ha här. Även om det kan kännas väldigt märkligt att vara med på en middag som Martine, hennes son och dotter och deras respektive skulle ha, tänkte jag att det kunde vara trevligt, så jag var med. 
 
Det är härligt att höra riktiga fransmän samtala för alla ämnen ska diskuteras och det går livligt till även om de inte blir ovänner (till skillnad från många diskussioner vi har hemma i Lönneberga). Det gäller att ha den största insikten i grunden till olika politiska problem, eller upphovet till en vis konstgenre och blabla. Jag försökte mest följa med i konversationerna och flikade ibland med ett eller annat. De frågade mig lite frågor om Sverige, t.ex. hur träindustrin fungerade, eller hur bidrag till arbetslösa fungerade i Sverige, men insåg kanske att det var för hög nivå på frågorna så de fick gå ned en nivå till hur en trombon fungerar, vad den kostar, om det finns många orkesterjobb o.s.v. ;) 
 
Men vi fick mycket god hemlagad mat med förrätt, huvudrätt, ostbricka och efterrätt. Till förrätt serverade hon foie gras, gåslever. Det är en delikatess i Frankrike som är mycket omdiskuterad (även i Frankrike) eftersom den ofta framställs genom att man mer eller mindre proppar i gäss mat. Jag är emot all sådan framställning av foie gras, och har därför valt att aldrig beställa det. Men nu hade jag svårt att säga nej, så nu jag åt och hoppas innerligt att den framställts på ett mer humant sätt. För det finns de som framställer det med frigående gäss som inte tvingas äta. Gott var det hur som helst!
 
Sedan lyckades jag på något märkligt sätt ta för mig av roquefort igen, alltså osten jag skrev om tidigare (se Varning för ostar) och vid första tuggan kände jag smaken av den och fick rysningar genom hela kroppen. Men den här gången försökte jag inte ens äta upp hela, utan jag gömde den under lite andra matrester och låtsades som ingenting! Jag säger det bara, kolla vad det är för ost innan du äter en fransk ost!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0